Na een sterke groei van de consumptie tijdens het tegenseizoen, start nu de oogst van de Spaanse druiven in de regio Murcia. Dit jaar heeft de pluk zo'n twee weken vertraging opgelopen.
"We beginnen met de oogst langs de kust", vertelt José Velasco, CEO van Grupo El Ciruelo. "Ondanks de trage start is de kwaliteit uitstekend. De planten hebben geprofiteerd van extra neerslag en een mildere lente. Daardoor zijn de trossen langer geworden en hebben de druiven zich beter ontwikkeld."
© El Ciruelo
El Ciruelo beschikt in Spanje over ongeveer 2.500 hectare druivengaarden. Dit jaar mikt de groep op ruim 70.000 ton opbrengst, mits het weer meewerkt. In 2019 kochten ze Labrunier in Brazilië, waar nog eens 1.000 hectare druiven staan. Vorig jaar zorgden beide locaties samen voor circa 110.000 ton druiven.
"We groeien organisch met meer dan 100 hectare nieuwe aanplant per jaar", zegt Velasco. "Daarbij wordt 50 hectare omgezet naar nieuwe rassen. Zo verstevigen we de positie van Spanje als leverancier van topkwaliteit druiven in Europa. De oogstperiode loopt van juni tot eind november dankzij teelt op hoogtes tot 800 m."
© El Ciruelo
Spaanse druiven concurreren met die van landen rond de Middellandse Zee. In het vroege seizoen zijn dat Marokko en Egypte, later sluit Griekenland aan. "In het extravroege segment kunnen we qua service en kwaliteit concurreren met Egypte en Marokko", legt Velasco uit. "Bij arbeidskosten lopen zij voor, maar zij krijgen daar inmiddels ook uitdagingen."
© El Ciruelo
"Griekenland opereert in het midden- tot laatseizoen, maar Spanje en Italië hebben een voorsprong. Dankzij nieuwe rassen en beter aangepaste teeltlocaties, bieden we hogere kwaliteit en kunnen we efficiënter leveren aan de Europese retail."
Wat betreft de export naar Azië, met name China (open sinds 2018), is de groei tot stilstand gekomen. "Export naar Azië is een uitdaging geworden. China produceert zelf ook in onze oogstperiode en exporteert naar andere Aziatische landen. Daardoor is de concurrentie flink toegenomen."
© El Ciruelo
Exponentiële groei consumptie
"Door de introductie van nieuwe, stevige rassen en de inzet van supermarkten zijn pitloze druiven een echte commodity geworden. Ze liggen nu standaard in de fruitmand thuis", stelt Velasco.
"Bovendien waren de weersomstandigheden in de teeltlanden op het zuidelijk halfrond gunstig. Daardoor waren er volop goede druiven beschikbaar. Dat heeft geleid tot een stevige groei afgelopen jaar."
Velasco ziet nog veel potentie: "Pitloze druiven zijn makkelijk te eten. Kinderen pakken ze als gezonde snack, ze zijn lekker in salades en desserts. Daarom is de vraag de afgelopen jaren explosief gestegen."
© El Ciruelo
Meer dan 2.500 ton speciale rassen dit seizoen
El Ciruelo blijft inzetten op premiumdruiven, met hun merk Moments by El Ciruelo voor bijzondere smaken. Van begin juli tot eind september verwacht het bedrijf meer dan 2.500 ton druiven met unieke smaakeigenschappen op de markt te brengen. Dit jaar zetten ze extra in op merkbekendheid via promoties en content op sociale media. Zo richten ze zich op jongere consumenten en positioneren ze druiven als innovatief en leuk.
Velasco benadrukt ook het belang van flexibiliteit: "We spelen in op formats en promoties van retailers. Nieuw is ons snack‑pack onder het merk Your Healthy Snack: 16 pitloze druiven in één verpakking. Dat is één portie fruit en helpt consumenten eenvoudig de aanbevolen vijf porties per dag te halen. De druiven zijn gewassen en pitloos, dus je kunt ze overal mee naartoe nemen."
Voor meer informatie:
El Ciruelo S.L.
Autovía Alhama
Cartagena, Km 2,5
30840 Murcia (Spanje)
Tel: +34 968 630 645
comunicacion@elciruelo.com