Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nieuwe Belgische Groente- en Fruitambassadeurs 2025 bekend

Een uitnodigende groente- en fruittoog is en blijft het beste lokmiddel voor een zelfstandige onderneming, want consumenten associëren kwalitatieve versproducten met een kwaliteitsvolle zaak. "Met een aantrekkelijke groente- en fruittoog krik je dus meteen het imago op van je hele winkel. En door producten van bij ons in de kijker te zetten, speel je bovendien in op de groeiende vraag van consumenten naar lokale producten", aldus de organisatie van de Groente en Fruitambassadeur- wedstrijd, die aan zijn elfde editie toe is. VLAM die ook in 2025 op zoek ging naar zaken die dat 'kunstje' het beste onder de knie hebben.

De winnaar en finalisten in de categorie buurtsupers
Carrefour Market Waarschoot is de Groente- en fruitambassadeur 2025 in de categorie buurtsupers. Het team van Carrefour Market Waarschoot staat iedere dag klaar om het versrayon met passie in te vullen. Vooral de producten van Belgische oorsprong worden daarbij extra in de verf gezet. Ze denken na over hoe ze producten extra in de kijker kunnen zetten en voorzien daarbij interessante promoties. Het doel is de klant een zo vers mogelijk product aan te bieden.

© VLAM Winnaar categorie buurtsuper: Carrefour Market Waarschoot

Tijdens de wedstrijd slaagde Carrefour Market Waarschoot erin de mystery shoppers het sterkst te imponeren met de versheid van hun groente- en fruitrayon, de netheid en overzichtelijkheid van de winkel en de beschikbaarheid en klantvriendelijkheid van het team. Daarnaast viel de creativiteit van hun promotieactie in de smaak bij de jury. Het team van Carrefour Market Waarschoot bedacht een actie waarmee ze de Belgische groenten en fruit in de kijker plaatsten. Bij aankoop van Belgische groenten en/of fruit voor een minimumbedrag van 15 euro, kon de klant een ring werpen en een mooie prijs in de wacht slepen.

Carrefour Market Waarschoot: "Wij namen deel omdat we bijzonder trots zijn op hoe onze medewerkers de afdeling groenten en fruit elke dag met passie en toewijding verzorgen. Die inzet verdient het om gezien en gewaardeerd te worden — en we laten dat dan ook graag aan de buitenwereld zien."

Finalisten in de categorie buurtsupers
Het welverdiende zilver gaat naar Alvo Waasmarkt Waasmunster. In hun vernieuwde, gezellige buurtwinkel in Waasmunster staat kwaliteit en versheid centraal. Ze willen dat de klanten zich thuis voelen in een gezellige en warme sfeer.

Brons gaat naar Van Eccelpoel, Ieder jaar staat de verkiezing van de Groente- & Fruitambassadeur op de to-do-lijst van de groente- en fruitafdeling. Ze dragen lokale producten sowieso hoog in het vaandel. Die krijgen altijd een podium in hun meest kleurrijke afdeling. Een mooie presentatie, uitstekende kwaliteit en nauw contact met de leveranciers dragen daar zeker aan bij.

De winnaar en finalisten in de categorie speciaalzaken/marktkramers
Groenten & Fruit Vandeputte – De Smet uit Kruisem is de Groente- en fruitambassadeur 2025 in de categorie speciaalzaken/marktkramers.
Bij Groenten & Fruit Vandeputte - De Smet zijn ze al ruim 30 jaar gepassioneerd bezig met verse groenten en fruit en lokale producten en intussen helpt de volgende generatie hieraan mee. Ze voorzien voor hun klanten dagelijks verse, kwalitatieve producten en bij voorkeur van eigen bodem. Door deel te nemen aan de wedstrijd willen ze hun klanten nog meer bewust maken van het belang van seizoensgebonden en Belgische producten.

© VLAM Winnaar categorie speciaalzaak/marktkraam: Groenten & Fruit Vandeputte - De Smet

Tijdens de wedstrijd slaagde Groenten & Fruit Vandeputte – De Smet erin de mystery shoppers het sterkst te imponeren met de versheid van hun groente- en fruitrayon, de winkel was mooi, net en overzichtelijk. Ook de beschikbaarheid, deskundigheid en klantvriendelijkheid van het team konden de mystery shoppers appreciëren. De actie met als titel "Raad het Vlaamse gerecht" die deze speciaalzaak bedacht viel in de smaak van de jury. Aan de hand van enkele ingrediënten in een box die bestonden uit lokale groenten en fruit, moesten de klanten raden over welk typisch Vlaams gerecht het ging. De deelnemers konden vervolgens de ingrediënten winnen. Als aandacht voor de Belgische groenten en fruit kon dit tellen!

Groenten & Fruit Vandeputte – De Smet: "Wij namen deel aan deze wedstrijd omdat we al meer dan 30 jaar lokaal geteelde producten aanbieden in onze groenten- en fruitspeciaalzaak te Kruishoutem. Met deze actie was ons doel om Belgische seizoensproducten extra in de verf te zetten. We ontvangen onze klanten steeds met de grootste glimlach en helpen hen graag hun producten uit te zoeken met een extra woordje uitleg."

Finalisten in de categorie speciaalzaak/marktkraam
Het zilver gaat naar De Fruitpoort uit Blankenberge. Elke dag opnieuw zoeken zij de beste producten uit en bieden ze met advies en met veel plezier aan. Ze zetten zich elke dag opnieuw in met hart en ziel omdat ze de stiel zo mooi vinden.

Brons gaat naar 't Hovenierke uit Zedelgem, Vers en lokaal is voor hen heel belangrijk. Ze maken heel veel zelf, van slaatjes, warme gerechten, fruitsalade,... waarin ze hun voorliefde voor verse groenten en fruit van bij ons willen aantonen. We raden klanten ook altijd aan wat er op dat moment seizoensgebonden is.

De winnaar en finalisten in de categorie hoevewinkels
Recht van 't Veld uit Duffel is de Groente- en fruitambassadeur 2025 in de categorie hoevewinkels.
Het familiebedrijf van ouders en twee dochters is sedert 2014 gestart met de gezellige hoevewinkel. Ze bieden een ruim assortiment van verschillende telers uit de buurt en van hun eigen seizoensgebonden groenten. Het aanbod wordt aangevuld met hoevevlees en hoevezuivel, geproduceerd van koeienmelk, schapenmelk of geitenmelk. Het team van Recht van 't Veld vindt het belangrijk dat hun klanten weten van waar de producten komen en dat ze bij hen lokaal lekkers kunnen verkrijgen.

© VLAMWinnaar categorie hoevewinkel: Recht van 't Veld

Tijdens de wedstrijd slaagde Recht van 't Veld erin de mystery shoppers het sterkst te imponeren met de versheid van hun groente- en fruitrayon, de producten waren mooi gepresenteerd en zagen er kwaliteitsvol, fris en uiterst vers uit. Ook de klantvriendelijkheid van het team konden de mystery shoppers appreciëren. De actie die de deelnemende klanten beloonde met lokale producten kon de jury bekoren. Bij aankoop van bloemkool, asperges of aardbeien van Belgische bodem, kregen de klanten een bonnetje waarmee ze konden deelnemen en een van de drie prijzen in de wacht slepen.

Recht van 't Veld: "Als groente - en fruit ambassadeur van 2025 willen wij als familiebedrijf en via onze hoevewinkel mensen bewust maken van het belang om Belgische groenten en fruit te kiezen. Door samen te werken met lokale producenten bieden we niet alleen smaakvolle, verse producten aan, maar versterken we ook de korte keten en het vertrouwen tussen boer en consument."

Finalisten in de categorie hoevewinkels
Het welverdiende zilver gaat naar De Groenteschuur. Zij zijn gestart vanuit een passie voor verse groenten en fruit die het lekkerst zijn als je ze in het juiste seizoen eet. Ze zijn dagelijks in de weer om hun klanten te voorzien van het beste: eigen teelt, aangevuld met dat van collega-telers.

Brons gaat naar Gebroeders Vercammen ('t Appeltje), In 't Appeltje willen ze rechtstreeks gezonde en verse producten aanbieden. Naast hun eigen geteelde groenten en fruit of dat van andere landbouwers uit de regio bieden ze nog andere producten volgens het ritme van de seizoenen. In een uitgebreide scheptoog bieden ze ook groenten aan die er wat anders uitzien.

Met de wedstrijd 'Groente- en Fruitambassadeur' willen VLAM en zijn partners de versverantwoordelijken en hun team motiveren om voldoende aandacht te hebben voor een mooie groente- en fruittoog en hen belonen voor hun dagelijkse inspanningen om groenten en fruit van bij ons in de kijker te zetten. VLAM werkt hierbij samen met Boerenbond, Buurtsuper.be, Coöperatie Hoogstraten, BelOrta en REO en met de steun van Euro Pool System.

Verloop van de wedstrijd
Alle zelfstandige buurtsupermarkten, speciaalzaken/marktkramers en hoevewinkels in Vlaanderen konden zich inschrijven voor de wedstrijd Groente- en Fruitambassadeur. De deelnemers van de wedstrijd kregen van 17 februari tot 23 maart de tijd om hun kandidatuur in te dienen via de website www.groentefruitambassadeur.be. Een expertenjury beoordeelde de kandidaturen.

Wie naar de volgende ronde mocht, kreeg de opdracht om een creatieve promotieactie te bedenken met lokale groenten en lokaal fruit. Deze actie moest in de winkel zichtbaar zijn van 28 april tot 18 mei.

De deelnemers die doorgingen naar ronde drie kregen vervolgens twee mystery shoppers over de vloer in de periode 28 april tot 8 juni. Die beoordeelden de kandidaten op een tiental criteria, zoals de aantrekkelijkheid van hun verstoog en het aanbod van verse Belgische groenten en fruit.

Prijzenpakket
Alle deelnemers ontvangen een goodiebag met leuke gadgets van de partners. De deelnemers die ronde 3 gehaald hebben krijgen een individueel rapport van de mystery shopper aan hun zaak.

De winnaar van de Groente- en Fruitambassadeur krijgt daarbovenop een cheque van 1.000 euro, schorten van Lekker van bij ons voor het team, promotiemateriaal om de overwinning in de kijker te zetten op het winkelpunt, een foodtruck op de dag van de uitreiking bij de winkel om de prijs te vieren met het volledige winkelteam, een professionele degustatie voor hun klanten gedurende een dag naar eigen keuze én media-aandacht: de winnaar per categorie wordt onder meer in de kijker gezet via de verschillende communicatiekanalen van de organiserende partners.

Bron: VLAM

Publicatiedatum: