In mei ondervond de Indiase mango-export problemen door hevige regenval, wat vooral de oogst in de Konkan Belt trof tijdens het hoogseizoen. Dit leidde tot een lagere opbrengst van Alphonso-mango's. Ekram Hussain, eigenaar van Essar Exports, licht toe: "Het seizoen begon veelbelovend, maar door de regen in mei was er minder beschikbaarheid en daalde de opbrengst."
De opbrengst van Alphonso-mango's daalde met 20 tot 30 procent en werd verder aangetast door een aandoening in het sponsachtige weefsel na het rijpen, waardoor klanten de mango's vaker afwezen. Terwijl de Alphonso-markt in Maharashtra zwaar te lijden had, presteerde Karnataka's Badami, een regionale variant van Alphonso, beter op de exportmarkt dankzij stabiele opbrengsten. Hussain wijst daarnaast op de interne concurrentie: "Het beperkte aanbod zorgde voor hogere prijzen, maar door de hevige concurrentie tussen Indiase exporteurs werden de marges steeds kleiner."
© Essar Exports
Ekram Hussain licht toe dat de stijgende vrachtkosten, gecombineerd met het nog lopende mangoseizoen in Pakistan en hun lagere tarieven, extra druk op de Indiase export leggen. "Met name de hoge vrachtkosten beperken de export naar Europa, waar dure rassen als Alphonso en Kesar daardoor minder worden verscheept," zegt hij. Hij wijst op de 18% GST (belasting) op luchtvracht in India, die pas na drie maanden wordt terugbetaald, waardoor het kapitaal vastzit. "Ter vergelijking: in de Verenigde Staten liggen de tarieven rond de 900 tot 1000 dollar per zending van 1.200 kilo, wat de kasstromen van exporteurs daar ten goede komt."
Hussain benoemt een positieve trend die de terugval van Alphonso deels compenseert. "Door de zwakkere positie van Alphonso is er meer ruimte gekomen voor andere rassen zoals Banganapalle, Malda, Himayat, Payari en Chausa. Nieuw-Zeeland importeerde inmiddels 9 tot 10 verschillende rassen, terwijl Europa en recent ook Japan met zendingen van Chausa veelbelovende afzetmarkten blijken," aldus Hussain. Hij verwacht dat Chausa goed zal aanslaan in Japan en merkt op dat andere variëteiten nu hogere prijzen behalen dan Alphonso en Kesar.
Met het einde van het seizoen in zicht, bereidt Essar Exports zich voor om de exportmarkten te bevoorraden met mango's uit Uttar Pradesh, beschikbaar tot half augustus. Voor het komende seizoen pleit Hussain voor overheidssteun bij de vrachtkosten om de financiële druk te verlichten. "We hopen op een verlaging van de GST op luchtvracht, vergelijkbaar met de 5% GST die momenteel geldt voor zeevracht," besluit hij.
Voor meer informatie:
Ekram Hussain
Essar Exports
Tel: +91 9876543210
essarexports@gmail.com
www.essarexports.com