In 2024 gaven Belgische consumenten 6,4% meer uit aan Fairtrade-producten. De omzet bedroeg 351,8 miljoen euro. Dat blijkt uit het jaarrapport van Fairtrade België. De omzetgroei lag iets hoger dan de inflatie van 5,5% op voedingsproducten in België en ook boven de totale inflatie van 4,3%.
De groei van Fairtrade in België kwam vooral uit cacaoproducten. De omzet in chocoladeproducten met het Fairtrade-keurmerk hadden een marktaandeel van 22,3% in de totale omzet. Andere belangrijke Fairtrade-producten zijn bananen en koffie.
Het algemene marktaandeel van Fairtrade is in België beperkt. Zo is slechts een fractie van de in België verkochte koffie Fairtrade-gecertificeerd. De Fairtrade-premie in België blijft al enkele jaren hangen tussen 3,5 en 4 miljoen euro. De Fairtrade-premie is het deel van de prijs die consumenten betalen dat volgens Fairtrade naar de boeren en werknemers stroomt voor sociale en economische projecten. De premie in België bedroeg vorig jaar 3,94 miljoen euro, Dat is 2,4% meer dan in 2023.
Om de omzet in Fairtrade-producten te vergroten pleit Fairtrade België voor een verlaagd btw-tarief om een drempel bij consumenten weg te nemen. Voorlopig ontbreekt echter zowel de nodige politieke steun als een wettelijke definitie van 'eerlijke handel' in België en Europa om zo'n btw-verlaging mogelijk te maken.
Bron: De Tijd