Enilive en Spar Oostenrijk breiden voorverkooppunten van DESPAR Express uitHet energiebedrijf Enilive Oostenrijk en Spar Oostenrijk versterken hun samenwerking verder. Tegen 2028 zullen er ongeveer 70 extra DESPAR Express-locaties operationeel zijn. Het doel is om klanten meer keuze en verbeterde winkelmogelijkheden te bieden, zelfs buiten de reguliere openingstijden. Het aanbod aan voedsel en catering omvat een grote selectie originele Italiaanse producten binnen het beschikbare supermarktassortiment. Alle Spar-merkproducten, evenals brood, gebak, groenten en fruit, behouden dezelfde prijzen als in de supermarkt.
Bron: Spar-international.com
Spaanse consumenten geven in de zomer meer uit aan voedsel en seizoensproductenDe Eroski Summer Consumer Habits Study, gebaseerd op interne gegevens, toonde zowel een stijging van het aantal gekochte eenheden (een stijging van 10,8%) als van het aantal aankopen (een stijging van 9,1%) per klant gedurende dit seizoen. Het verkoopvolume van Eroski steeg met 5% ten opzichte van het jaargemiddelde, waarbij parafarmaceutische artikelen, zonnebrandcrème, fruit, ijs en kleding de grootste groei noteerden.
Bron: esmmagazine.com
VK: Waitrose opent eerste grote supermarkt in zeven jaarWaitrose heeft aangekondigd plannen te hebben voor de opening van een nieuwe supermarkt van 30.000 m² in Brabazon, in het noorden van Bristol. De nieuwe winkel, waarvan de opening gepland staat voor 2027, maakt deel uit van de miljoeneninvestering van de supermarktketen in de uitbreiding van haar fysieke aanwezigheid. Daarnaast openen twee kleinere gemakswinkels in The Arches, Bristol en Southwick, West Sussex.
Bron: grocerygazette.co.uk
Spanje: El Corte Inglés rapporteert 'sterk' boekjaar 2024-25El Corte Inglés heeft een 'sterke' prestatie gerapporteerd over het boekjaar 2024-25. De Spaanse warenhuisketen zag de like-for-like omzet in deze periode met 4,3% stijgen tot €16,7 miljard. De winst voor belastingen steeg naar €682 miljoen, terwijl de nettowinst opliep tot €512 miljoen, een stijging van 6,7% op jaarbasis. De omzet van de divisie voeding en restaurants steeg gedurende het jaar met 4,8% tot €3,04 miljard.
Bron: esmmagazine.com
VK: Tesco lanceert gekoelde bezorgvloot op zonne-energieTesco is begonnen met de inzet van zonne-energiegestuurde koeleenheden voor zijn leveringsvloot als onderdeel van zijn inspanningen om de CO2-uitstoot van zijn activiteiten te verminderen. De grootste retailer van het VK heeft vijf batterij- en zonne-energie-koelmachines van het Britse ingenieursbureau Sunswap toegevoegd aan de vloot van het depot in Peterborough.
Bron: retailgazette.nl
17,6 miljoen Schotse frambozen in de schappen van Asda dankzij Stewarts of TaysideDe Schotse teler Stewarts of Tayside verdubbelt het aantal frambozen dat het aan Asda levert - met maar liefst 17,6 miljoen stuks zachtfruit dat deze zomer in de schappen van de retailer ligt. Het familiebedrijf werkt al meer dan 30 jaar samen met Asda en levert van alles, van koolraap tot aardbeien en aardappelen. De recente toename van frambozen, die begon met de eerste levering in 2024 van ongeveer 400.000 doosjes voor de retailer, maakt deel uit van een aanzienlijk groeiplan tussen Stewarts of Tayside en Asda. Sindsdien is de levering aan het VK verdubbeld, met naar verwachting meer dan 880.000 doosjes die deze zomer in 200 winkels verspreid over het VK liggen.
Bron: corporate.asda.com
VK: Morrisons trading update voor Q2 2024/25De kwartaalcijfers voor het tweede kwartaal, dat eindigde op 27 april 2025, laten zien dat de like-for-like (LFL) omzet van de groep met 3,9% is gestegen. Totale omzet stijgt met 4,2% tot £3,9 miljard. Onderliggende EBITDA voor H1 nam toe met 7,2% tot £344 miljoen. Er is verdere sterke groei te zien in het gemak, met 42 geopende franchisewinkels in het kwartaal, waardoor het totale aantal Morrisons Daily-winkels op meer dan 1.700 komt, een toename van 120 op jaarbasis.
Bron: morrisons-corporate.com
Auchan Roemenië uitgeroepen tot "Retailer van het jaar 2025" en bekroond voor Roemeense Private Label-productenAuchan werd niet alleen verkozen tot Retailer van het Jaar in de categorie Hypermarkt & Supermarkt, maar won ook de prijs "Verkozen product van het jaar - Private Label" in twee categorieën met producten die in samenwerking met lokale telers zijn ontwikkeld: "Fruit- en notenrepen" en "Biologische kaas" met het assortiment ECO koeienkaas uit de geïntegreerde keten van Auchan.
Bron: romania-insider.com