De Argentijnse hardfruitoogst werd in april afgerond. De opbrengsten lagen over de hele linie stabiel. In deze fase van het seizoen speelt de gekoelde opslag een sleutelrol in het invullen van de vraag. Er blijft veel onzekerheid over hoe de balans er financieel uit zal zien.
"We hebben dit jaar een gelijkmatige opbrengst gehad over alle rassen", vertelt Franco Gonzalo Castro, bedrijfsleider van Don Clemente. "Bij appelen wordt Cripps Pink het meest geëxporteerd. Bij peren gaat er vooral veel richting de Verenigde Staten, waar de lokale oogst flink is tegengevallen. Maar het is nog te vroeg om het financiële eindresultaat te beoordelen, want veel fruit wordt op dit moment nog verkocht."
© Viktorus | Dreamstime
De vraag vanuit Europa blijft stabiel, maar er is stevige concurrentie van landen als Chili, Zuid-Afrika en Oost-Europa. "Vooral bij peren is het lastig concurreren met Europese rassen zoals de Belgische Conference en de Italiaanse Abate Fetel. Die zijn niet alleen lang houdbaar, maar ook goedkoper. Dat vertraagt de toegang van Argentijnse peren tot de Europese markt."
Don Clemente exporteert ook naar regionale markten als Brazilië, Bolivia en Peru. "Die leveringen zijn grotendeels stabiel gebleven", aldus Castro, "behalve een korte dip in de vraag uit Brazilië rond de jaarwisseling, die zich daarna weer herstelde."
De echte uitdaging ligt dit jaar binnen de eigen landsgrenzen. "Het probleem zit hem niet aan vraag-, maar aan aanbodzijde", legt Castro uit. Belangrijke knelpunten zijn de dure arbeidskosten, hoge logistieke uitgaven, en het verlies aan concurrentiekracht door de wisselkoers. "Met de huidige dollarkoers wordt export onrendabel", zegt hij. "Je moet bij elke stap – verpakken, laden, verschepen – afwegen of het überhaupt nog wel uit kan. De wereldmarkt bepaalt de prijs, en wij moeten dan kijken of het zakelijk nog haalbaar is."
Voor meer informatie:
Franco Gonzalo Castro
Don Clemente
Río Negro (Argentinië)
Tel: +54 2984 670465
francocastro@grupocastro.com.ar