Sinds enkele weken zijn Europe Retail Packing (ERP) en Varekamp aan de slag gegaan met de Customer Portal van GreenCommerce. Op de Customer Portal wordt belangrijke, logistieke informatie getoond gebaseerd op de actuele orderstatus in GreenCommerce. Klanten kunnen via een unieke link inloggen op hun omgeving, die naar wens van de klant is ingericht. Zo bieden beide partijen niet alleen transparante informatie richting hun afnemers, maar scheelt het hen ook tientallen contactmomenten per dag over statusupdates, logistieke planningen en voorraadoverzichten.
© ERP
Luco Overvoorde van ERP en Fernon van Paassen van jem-id
Luco Overvoorde, Manager Supply Chain & IT bij ERP, is positief over het gebruik: "Met de Customer Portal kunnen we een duidelijke, overzichtelijke informatievoorziening bieden voor onze klanten. Informatie wordt automatisch geüpdatet en klanten kunnen op ieder gewenst moment inloggen om de status van een order te zien."
Naast informatie over in- en uitslag, is er ook een voorraadoverzicht beschikbaar in de portal. Hier kunnen ERP en Varekamp informatie over de te verwachten voorraad, fysieke voorraad en beschikbare voorraad vrijgeven. Luco: "Voorheen kregen we dagelijks de vraag om een voorraadrapport op te maken, waarbij iedere klant zijn eigen voorkeur had. Nu hanteren we daar één standaard in met de Customer Portal. Dat maakt het doorvoeren van een aanpassing ook minder tijdsintensief en kunnen we eenvoudig een stukje personalisering per klant toepassen. Daarbij kan de klant het voorraadoverzicht alsnog zelf naar Excel halen om er analyses op uit te voeren."
Vertrouwde omgeving van ERP en Varekamp
De Customer Portal wordt volledig in de huisstijl van ERP en Varekamp aangeboden aan hun klanten. "Naast onze bedrijfskleuren en het logo, staat ERP ook in de URL vermeld. Daardoor is het voor klanten direct herkenbaar dat ze op onze omgeving zijn ingelogd." Het inloggen gebeurt door middel van een 'magic link'; dit is een wachtwoordloze authenticatie waarbij een unieke, tijdsgebonden link wordt gestuurd per mail. Naast het gebruiksgemak, is deze manier van inloggen ook stukken veiliger. "Tegenwoordig heb je overal een ander wachtwoord voor nodig en worden deze snel vergeten. De oplossing van een magic link is fijn, omdat klanten alleen op de link uit de mail hoeven te klikken om in te loggen. Dit wordt ook onthouden in de browser, waardoor je niet iedere keer opnieuw hoeft in te loggen."
De bedrijven kunnen zelf beheren welke informatie en documenten gedeeld worden per klant, hierdoor houden ze zelf de regie. "Wanneer klanten in de omgeving zijn ingelogd, kunnen ze gemakkelijk al hun informatie op één centraal punt bij de betreffende order terugvinden. Naast de status van een order kunnen we ook de verkooporderbevestiging en het vrachtdocument in de portal vrijgeven. Dat scheelt een hoop zoeken en opslaan, vooral ook voor onze klanten."
© ERP
Het mes snijdt aan twee kanten
Omdat ERP als eerste partij met de Customer Portal aan de slag is gegaan, was het in het begin even wennen. "Al snel kwamen we erachter dat we iedere order apart moesten vrijgeven. Samen met jem-id hebben we gekeken naar een oplossing waarbij het aantal handelingen drastisch verminderd wordt." Met de komst van de Customer Portal is de onderlinge communicatie tussen klanten en accountmanagers stukken efficiënter geworden. "Af en toe moeten we nog tegen klanten zeggen dat ze op de portal kunnen kijken, maar dat gaat nu steeds beter. Klanten hebben op ieder moment inzicht in de voor hen bestemde documenten."
Livegang Varekamp
Onlangs is de nieuwe locatie van Varekamp op Honderdland ook livegegaan met GreenCommerce, waarna ze direct met de Customer Portal zijn gaan werken. Luco sluit af: "Zeker voor klanten die geen eigen softwaresysteem hebben, is de Customer Portal een belangrijk informatiepunt. Meerdere keren per dag checken zij de status van een order in de portal, zonder dat er onderlinge communicatie plaatsvindt. Dat scheelt ons verschillende contactmomenten per dag en houdt de snelheid er goed in."
Voor meer informatie:
Europe Retail Packing
ABC Westland 315
2685 DD Poeldijk
T: +31 (0)174 28 25 10
info@europeretailpacking.nl
www.europeretailpacking.nl
Varekamp Coldstores Holland B.V.
ABC Westland 444
2685 DE Poeldijk
T: +31 (0) 174 412 790
info@varekampcoldstores.com
www.varekampcoldstores.com
jem-id
Grote Waard 80
2675 RZ Honselersdijk
Tel.: 0174 642 622
info@jem-id.nl
www.jem-id.nl