Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Provincie Zuid-Holland en Dutch Fresh Port roepen op tot actie

"Meer lading op trein en binnenvaart"

De provincie Zuid-Holland en Dutch Fresh Port sloegen vrijdag de handen ineen tijdens de werksessie 'Modal Shift – Tijd voor Actie', met een duidelijke boodschap: als we de logistieke bereikbaarheid van Dutch Fresh Port willen waarborgen, moet er nú worden overgeschakeld op duurzamer transport via spoor en binnenvaart.

© Joint Corridors Off-Road

Onder leiding van Michiel Jak, vertegenwoordiger van Dutch Fresh Port, werd de sessie krachtig geopend. "Dit is geen luistersessie, dit is een werksessie. Iedereen moet in de actiestand," aldus Jak. Volgens hem staat er veel op het spel. Het bedrijventerrein, dat zich ontwikkelt tot een 200 hectare groot knooppunt voor de AGF-sector, dreigt zijn internationale positie te verliezen als er geen actie wordt ondernomen.

Versproducten per trein: een realistisch alternatief
De provincie Zuid-Holland onderzocht de huidige goederenstromen. Uit het onderzoek blijkt dat overzeese import vooral per schip binnenkomt via Rotterdam, terwijl continentale import en export nog grotendeels over de weg plaatsvinden. "Dat kan niet langer zo doorgaan," stelt Gerard Wesselink van de provincie. "We moeten serieuze stappen zetten richting het spoor."

Een van die stappen is de introductie van Fresh on Track – een initiatief van Fresh Rail. Vanaf 1 november rijdt een dedicated blocktrain tussen Valencia en Rotterdam, speciaal voor versproducten. De trein maakt gebruik van 45ft elektrische reefercontainers en rijdt in een doorlooptijd van 2,5 dag door-to-door, gelijk aan trucktijd met een chauffeur en de ambitie is dit binnen 24hr te realiseren. "We hebben geleerd van eerdere pogingen," vertelt Fred Lessing van Fresh Rail. "Het is nu tijd voor een solide netwerk dat werkt voor de hele sector."

Binnenvaart: potentie blijft, maar vraagt commitment
Ook de binnenvaart werd tijdens de sessie besproken als alternatief voor wegvervoer. In opdracht van de provincie voerde Movares een quick scan uit naar het potentieel van vervoer over water vanaf de Maasvlakte naar Dutch Fresh Port. Eerdere initiatieven strandden door onvoldoende volume en daarmee gebrek aan betrouwbaarheid. Toch is het sentiment bij bedrijven positief-kritisch.

Babiche van de Loo (provincie Zuid-Holland) ziet vooral kansen wanneer partijen structureel samenwerken: "Betrouwbaarheid en continuïteit zijn cruciaal, net als afspraken over tijdslots bij terminals en douaneprocedures." In dat kader lopen er pilots met onder meer de Waalhaven Group.

Ronald Stegeman van de Waalhaven Group benadrukt dat het traject Maasvlakte–Waalhaven–Dutch Fresh Port lofwegistiek ideaal is. "De reistijd tussen Waalhaven en Dutch Fresh Port is gemiddeld slechts 15 minuten. Bovendien beschikken wij over voldoende reefer-aansluitingen en fungeren we als empty depot voor diverse rederijen. Daarmee kunnen bedrijven eenvoudig overstappen op vervoer via water."

Vervolgafspraak komt er zeker
De oproep aan het einde van de bijeenkomst was helder: het is tijd voor concrete acties en structurele samenwerking. Michiel Jak sloot de middag af met een reeks vervolgstappen, onder andere gericht op kennisdeling over toekomstige scenario's voor wegvervoer in de regio Rotterdam.

Bron: Joint Corridors Off-Road

Publicatiedatum: