Het kersenseizoen in de Italiaanse regio Emilia-Romagna is dit jaar uitstekend van start gegaan. "We spreken nog niet van een recordjaar, maar de kwaliteit is hoog en de opbrengst zeker goed", klonk het op 12 juni, tijdens de Cherry Day van Alegra, die plaatsvond bij het teeltbedrijf Ripa di Sotto in Vignola en in het pakstation van Agrintesa in Castelfranco Emilia.
"Het seizoen loopt tot nu toe erg goed", vertelt Stefano Grandi, eigenaar van het kersenbedrijf. "Het weer zat mee en dat maakt een groot verschil. We telen op 16 hectare, waarvan 30% overdekt is met multifunctionele netten. Dankzij die bescherming konden we in slechte jaren, zoals 2024, toch nog oogsten."
© Cristiano Riciputi | AGF.nlStefano Grandi van het teeltbedrijf Ripa di Sotto
De kersen uit Emilia-Romagna zijn dit jaar van topkwaliteit: grote maten, knapperig vruchtvlees en een mooi suikergehalte. Ze brengen dan ook goede prijzen op in alle verkoopkanalen.
© Cristiano Riciputi | AGF.nlPier Giorgio Lenzarini, voorzitter van de Alegra groep
Pier Giorgio Lenzarini, voorzitter van Alegra, benadrukt de regionale kracht: "Ik ben een van de 3.800 aangesloten telers bij Agrintesa. Zo'n 70% van onze kersen komt uit het gebied rond Vignola. De helft daarvan valt onder de beschermde geografische aanduiding (BGA). De bedrijven variëren van 1 tot 20 hectare, samen goed voor meer dan 400 hectare aan kersenbomen."
Over de prijsvorming is hij duidelijk: "Er wordt vaak geroepen dat er te veel tussenstappen zijn en dat er gespeculeerd wordt. Dat klopt bij ons niet. Kersen telen is gewoon duur. Het is de fruitsoort met de meeste arbeidsuren in de hele keten. Dat moet de consument weten. Als de oogst klein is, stijgt de prijs, simpelweg omdat vaste kosten over minder kilo's worden verdeeld."
© Cristiano Riciputi | AGF.nlCristian Moretti, algemeen directeur bij Agrintesa
Cristian Moretti, directeur van Agrintesa: "Kersen maken slechts 5% uit van het totale boomareaal van onze leden, maar het is wel een belangrijke teelt. Het zorgt voor een goed inkomen. We beheren 431 hectare, waarvan 40% beschermd is met netten. In 2025 verwachten we 2.400 ton te verwerken. Alleen al in de kersenverwerking draaien hier twee ploegen met 300 medewerkers. En op het land is er nog meer mankracht nodig."
© Cristiano Riciputi | AGF.nl
De kersen geoogst in Vignola, lokaal ook Duroni genoemd, staan bekend om hun stevigheid. "Ze worden zo rijp mogelijk geplukt, maar daardoor zijn ze minder geschikt voor lange export. De kracht zit in de korte keten en hoge kwaliteit."
De afgelopen jaren is veel geïnvesteerd in nieuwe rassen en technologie. "De voorkeur verschuift naar donkere, grote kersen", vertelt Moretti. "Rassen met een kleinere maatvoering en felrode kleur verliezen terrein. Sinds 2016 maken we gebruik van optische sorteermachines, waarmee we de kwaliteit nog beter kunnen differentiëren en tegelijk arbeid besparen."
© Cristiano Riciputi | AGF.nlEnrico Bucchi, algemeen directeur van Valfrutta Fresco
Ook Enrico Bucchi, directeur van Valfrutta Fresco, ziet de voordelen van die aanpak. "Het is een lastig seizoen, maar wij hebben nauwelijks volume verloren. Dat is te danken aan eerdere investeringen in teeltbescherming. Ons succes komt voort uit teamwork en oog voor detail. Binnen 48 uur liggen de kersen van de boom in het schap."
Over de concurrentie zegt Bucchi: "Onze grootste rivalen zijn Turkije, Griekenland en Spanje. In andere gebieden, zoals Zuid-Italië, is de oogst dramatisch laag. Daar is tussen de 70 en 100 procent verlies. In Noord-Italië valt de schade mee."
© Cristiano Riciputi | AGF.nlCherry Vision sorteerinstallatie van Unitec
Nielsen-onderzoek toont aan dat de waarde van de AGF-afzet de afgelopen vier jaar met 2,7% is gestegen, terwijl de volumes juist met 0,9% zijn gedaald. Door inflatie gingen de prijzen omhoog, maar er wordt minder geoogst.
© Cristiano Riciputi | AGF.nlSnackkersen van Valfrutta Fresco
Is prijs dan het probleem? "Nee", stelt Bucchi. "De vraag is: voldoet de smaak aan de verwachtingen van de consument? Bij kersen is dat duidelijk zo. Ze scoren goed in onderzoeken en zijn populair, ondanks de prijsstijging van 5% – de grootste stijging van alle fruitsoorten – de afgelopen jaren. Voor 33% van de consumenten is het hun favoriete fruit. Vooral gezinnen met een bovengemiddeld inkomen kopen ze. Wij proberen nu snackverpakkingen – bijvoorbeeld bekers – populair te maken, onder het merk Valfrutta."
© Cristiano Riciputi | AGF.nl
Valter Monari, directeur van de BGA Kersen van Vignola, blikt terug: "In de jaren '70 exporteerden we volop, maar de oogst was toen erg wisselvallig. Dat hebben we later aangepakt met een verbetering van het teeltbeheer. Het consortium werd opgericht in 1965, het BGA-label bestaat nu 15 jaar. Vignola is intussen niet alleen meer een streek, het is ook een merk."
"In de jaren '80 stelden we strenge teelteisen op. Wie zich daar niet aan hield, viel af. Vanaf 1996 zijn we gestart met regenbescherming. We financieren nu een proefveld voor nieuwe, sterke rassen. Vooral rassen die beter bestand zijn tegen cracking zijn hard nodig. Een paar selecties lijkt hier al geschikt voor."
© Cristiano Riciputi | AGF.nl
Dankzij de multifunctionele netten konden ze het gebruik van gewasbescherming met meer dan 70% verminderen. En ook richting consument is er aandacht. Met een 'Niet goed? Geld terug!'-actie ontvangen klanten een cadeauverpakking als ze een klacht indienen met bewijsfoto.
Dit weekend zijn Vignola kersen te vinden op meer dan 50 stads- en dorpspleinen in de regio Lazio, in samenwerking met het Rode Kruis voor een solidariteitsactie.
Voor meer informatie:
Alegra
Via G Galilei 5
48018 Faenza (RA) – Italië
Tel: +39 (0)546624401
www.alegrait.com
Coop Agrintesa
Via G. Galilei 15
48018 Faenza (RA) – Italië
Tel: +39 (0)546619111
info@agrintesa.com
www.agrintesa.it