De onzekerheid in de voedselketen neemt toe, zowel wereldwijd als in Nederland. Stijgende prijzen, geopolitieke spanningen en veranderend consumentengedrag dwingen bedrijven in de voedingssector om zich voortdurend aan te passen. Dit blijkt uit een recente marktupdate van RaboResearch.
© Rabobank
Supermarkten staan onder druk door stijgende kosten en marges die moeilijk te herstellen zijn. De oplossing ligt volgens de onderzoekers in schaalvergroting, automatisering en uitbreiding van online en gemaksoplossingen. Verdere consolidatie onder supermarktformules en winkels lijkt onvermijdelijk.
Ook versspeciaalzaken blijven relevant, maar worden kleiner in aantal. De ondernemers die overblijven, zetten in op kwaliteit, ambacht en service. Door vergrijzing en hoge kosten ontstaan steeds vaker samenwerkingen in ketenvorm.
In de horeca is het aantal locaties sinds de coronacrisis afgenomen, maar de bedrijven die overblijven worden groter. Steeds meer restaurants sluiten zich aan bij franchiseformules om te profiteren van gezamenlijke inkoop en marketing.© LocatusTot slot bieden huismerken kansen voor groei, nu het prijsverschil met A-merken groter is geworden. Supermarkten zien ruimte om innovatieve huismerkproducten te lanceren op nieuwe prijspunten. De rode draad? Alleen met focus op efficiëntie, samenwerking en klantgerichtheid kunnen voedselbedrijven hun positie behouden in een steeds grilliger speelveld.
Bron: Rabobank