Het huidige avocadoseizoen is voor Colombia een van de lastigste tot nu toe. Het aanbod is groot, de prijzen zijn ingezakt, logistieke problemen stapelen zich op en het weer werkt ook al niet mee. De afzet verloopt bijzonder stroef.
"Peru loopt voorop en overspoelt de markt. Al sinds mei wordt daar volop geoogst. In juni verwacht men tot wel 850 containers per week te exporteren naar de VS en Europa. Dat heeft de prijzen fors onder druk gezet. Waar een karton avocado's van maat 48 eerder nog voor 30 à 40 dollar (€26-€34) werd verkocht, ligt de prijs nu rond de 20 dollar (zo'n €17) en soms zelfs daaronder. Die prijs is moeilijk rendabel voor Colombia, zeker omdat er nog 10% importheffing bovenop komt in de VS", zeggen Daniela Santos en María Isabel Gaviria van exportbedrijf Coltrópicos.
© Coltrópicos
"We zien hoe Amerikaanse klanten met vaste programma's overstappen op Peruaanse avocado's. Simpelweg vanwege de prijs. Tegelijk zie je dat veel afnemers hun bestellingen uitstellen, omdat de markt overvol is. Daardoor stagneert de doorstroom, blijven partijen liggen en raakt de planning in de knel. En dan is er ook nog de concurrentie uit Mexico: zij leveren goedkoper en sneller, zonder invoerrechten. Dat maakt het voor ons nog lastiger. We moeten dus blijven inzetten op de meerwaarde van onze herkomst", aldus Santos.
"Ook het weer werkt niet mee. De regenval in Colombia vertraagt de oogst. Niet alleen het plukken zelf is moeilijker, ook de slechte staat van de wegen zorgt voor oponthoud richting de havens. Bovendien is het lastig om aan voldoende geconditioneerde containers te komen. Ondanks dat rederijen iets stipter varen, blijft het zoeken naar beschikbare units."
© Coltrópicos
Coltrópicos probeert flexibel te blijven. Zo sturen ze vooral kleine avocado's naar Europa, waar minder aanbod is van dergelijke maatvoering. Ze leveren wat klanten specifiek vragen en proberen overschotten te vermijden. "We hadden oorspronkelijk gepland om zes containers per week te exporteren, vooral naar de VS. In werkelijkheid zijn het er nu nog maar één of twee, afhankelijk van de vraag."
© Coltrópicos
Nieuwe markten bieden perspectief. Nu de VS en Europa verzadigd zijn, kijkt het bedrijf naar alternatieven als Canada, Midden-Amerika, Chili, en zelfs het Midden-Oosten en Azië. De lange transittijden vormen daar wel een uitdaging voor verse avocado's. Daarom wordt luchtvracht overwogen, al zijn de kosten dan flink hoger.
Toch is het volgens Gaviria essentieel om zichtbaar te blijven: "Zelfs bij lage prijzen moeten we blijven leveren. Alleen zo blijven we in beeld bij klanten. En als Peru zich terugtrekt uit de markt, kunnen wij die plek innemen als betrouwbare leverancier, het hele jaar door."
Er is ook een langetermijnoplossing in aantocht. In september opent Coltrópicos een nieuwe fabriek voor diepgevroren avocadopulp. Daar kunnen ze fruit verwerken dat niet voldoet aan de esthetische normen voor de versmarkt. Met die pulp kunnen ze ook nieuwe markten bedienen waar verse avocado's lastig aan te leveren zijn.
Voor meer informatie:
Daniela Santos en María Isabel Gaviria
Coltrópicos
Tel: +57 311 3639971 (Colombia)
direccioncomercial@coltropicos.com
mariagaviria@coltropicos.com
www.coltropicos.com