Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Kelly, een laat pitloos ras, met een frisse, licht muskaatachtige smaak

Laat pitloos druivenras gooit dit najaar hoge ogen

De fruitsector is voortdurend in beweging. Klimaatverandering, veranderende consumentenvragen en duurzaamheidsvraagstukken zetten telers aan tot innovatie. Een goed voorbeeld is Grappolo Rosso, een bedrijf uit de Zuid-Italiaanse regio Apulië, opgericht in 2017 en geleid door de jonge onderneemster Asia Grilli. Ze zet daarmee een familieproject voort dat al vier generaties actief is in de teelt en handel van groenten en fruit.

Hoewel de familie uit Emilia-Romagna komt, kozen ze bewust voor vestiging in Apulië, dicht bij hun hoofdproduct: druiven. Ze begonnen met 7 hectare grond en zijn sindsdien elk seizoen gegroeid. Inmiddels bezit het bedrijf een areaal van bijna 100 hectare en beschikt het over een pakstation van 1.000 vierkante meter. De uitbreiding is al begonnen: tegen 2026 moet die loods uitgroeien tot 3.000 m², waarvan 1.600 m² gekoelde opslagruimte.

Grilli studeerde rechten en schreef haar scriptie over tuinbouwrecht, met de druif als focus. Ze groeide van jongs af aan op tussen de druivenranken. "Onze 70 hectare druiven zijn vooral beplant met pitloze rassen", vertelt ze. "We telen Allison, Kelly, Sugar Crisp, Timpson, Timco, Autumn Pearl, Late Pearl, Vittoria, Palieri, Black Pearl, Italia en Red Globe." Grappolo Rosso investeert actief in nieuwe rassen en beperkt zich tot variëteiten die zich echt goed houden onder lokale teeltomstandigheden.

© AZIENDA AGR. GRAPPOLO ROSSO

Het bedrijf is aangesloten bij het SNFL-clubconcept voor gepatenteerde druivenrassen. Eén van hun speerpunten is Kelly, een laat pitloos ras, met een frisse, licht muskaatachtige smaak. Dankzij het suikergehalte en de stevige textuur is deze druif goed bestand tegen vocht en kou in het naseizoen. "De late oogst zorgt ervoor dat we ook in de herfst en winter nog vers geplukte, smaakvolle druiven kunnen aanbieden, geen maandenlang bewaarde koelhuisproducten. Dat verschil proef je", legt Grilli uit.

Grappolo Rosso richt zich niet alleen op druiven. Om het seizoen te verlengen is er ook geïnvesteerd in abrikozen, perziken, nectarines en kersen. "We willen het assortiment verder uitbreiden met clementines en sinaasappelen, zodat we jaarrond kunnen leveren", aldus Grilli. Vooral in paraguayo's en nectarines ziet ze groeipotentieel: "Ze zijn handig te consumeren en winnen aan populariteit."

De aanhoudende droogte in Apulië is een uitdaging. Grappolo Rosso kiest er bewust voor om de opbrengst per plant te beperken. "Minder kilo's betekent betere kwaliteit: grotere, zoetere en aantrekkelijkere vruchten", zegt Grilli.

Mielosà
Op dit moment komt 40% van de omzet uit afzet in Italië. Het doel is om dit op te schroeven naar 60%. Toch is toetreden tot de grote Italiaanse supermarktketens niet eenvoudig. De internationale ervaring – met klanten in Nederland, Hongarije, Kroatië, Slovenië en Zwitserland – was belangrijk om een netwerk en vertrouwen op te bouwen.

Om topkwaliteit druiven extra te onderscheiden, lanceerde Grappolo Rosso het merk Mielosà. De naam verwijst naar honing en de zoete smaak van het fruit. De druiven worden verpakt in duurzame kartonnen trays van minder dan een kilo. Ideaal voor kleinere huishoudens en goed afgestemd op de trend richting compacte verpakkingen en merkherkenning.

© AZIENDA AGR. GRAPPOLO ROSSO

Moeilijke start van het seizoen
Grilli erkent dat dit seizoen geen makkelijke is. "De vroege kersen zijn getroffen door vorst, met kwaliteitsproblemen en lage volumes tot gevolg. Ook bij steenfruit zijn er klappen gevallen: zo'n 40% minder abrikozen en 20% minder perziken en nectarines. In het begin van het seizoen waren de maten bovendien kleiner dan normaal. Toch blijft de vraag naar Italiaans fruit groot, vooral vanwege de hoge kwaliteit."

Volgens Grilli is er lef en nieuwsgierigheid nodig om het te maken in de tuinbouw. Haar advies aan jongeren: "Verdiep je, stel vragen, en durf te proberen." Ze benadrukt ook het belang van supermarktketens in het stimuleren van kwaliteit: "Zij moeten oog hebben voor kleine, innovatieve telers."

© AZIENDA AGR. GRAPPOLO ROSSO

Grappolo Rosso is een jong, maar stevig geworteld bedrijf. Het combineert traditie met innovatie – zowel in rassen als verpakkingen – en speelt met passie in op de uitdagingen van klimaat en markt. Het bedrijf is actief op internationale vakbeurzen zoals Macfrut (Rimini), Fruit Attraction (Madrid) en Fruit Logistica (Berlijn) om zichtbaarheid te vergroten en bij te blijven in de sector.

Voor meer informatie:
Asia Grilli
Tel: +39 348 3893746
Az. Agr. Grappolo Rosso Soc. Agr. a R. L.
Via Contrada Scarciulli, 16
70017 Putignano (BA) – Italië
info@grappolorosso.com
www.grappolorosso.com