Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Dirk en Nettorama blijven aan kop in Supermarktkompas, maar markt verschuift

In de nieuwste editie van het Supermarktkompas (zomer 2025) blijven Dirk van den Broek en Nettorama onbetwist de beste landelijke, respectievelijk regionale supermarktformules, zo meldt FoodPersonality. Voor het derde achtereenvolgende halfjaaronderzoek winnen zij deze prijzen, sinds de start van deze tweejaarlijkse meting.

© Supermarkt KompasDirk van den Broek filiaal Zoetermeer-Theaterplein viert de titel Beste landelijke formule in SupermarktKOMPAS

Marco Maatman van SupermarktKOMPAS over Dirk van den Broek: "Dirk van den Broek heeft nog altijd een dijk van een prijsimago. Dit is de kurk van het succes. Maar daarmee doen we Dirk eigenlijk tekort. Want we zien in onze meting al langer ook een structurele verbetering op andere aspecten. Dirk van den Broek scoort bijvoorbeeld sterk met AGF, zoals op kwaliteit en versheid, prijsimago, keuze en een relatief lage out-of-stock. In vergelijking met de wintereditie van het supermarktKOMPAS, een half jaar geleden laat Dirk van den Broek een stijging zien bij AGF."

© Supermarkt Kompas, Peter LousMichel Mattheeuws, algemeen directeur van Nettorama, ontvangt uit handen Marco Maatman van 'Supermarktkompas' de prijs voor 'de beste regionale formule'

Marco Maatman van SupermarktKOMPAS: "Het is knap hoe Nettorama erin slaagt om gedurende de intensieve ombouwoperatie van Boni-winkels naar Nettorama de standaarden zo hoog te houden voor de klanten in de bestaande Nettorama-winkels. Vaak leiden dit soort ombouwoperaties immers iets af en gaat dit in meer of mindere mate ten koste van de aandacht voor bestaande winkels. Zo niet bij Nettorama. Fier voeren zij de ranglijst aan bij de regionale formules. Het is ontzettend knap hoe Nettorama op de voor klanten allerbelangrijkste aspecten bij de keuze voor supermarkt de beste zijn. Bij Nettorama zien we wel lagere resultaten bij bepaalde aspecten, maar dat zijn aspecten die voor consumenten niet zo van belang zijn."

Verschuivingen
Ondanks deze stabiele koplopers zijn er ook flinke verschuivingen in de markt. Aldi klimt naar de tweede plaats bij landelijke formules dankzij een uitstekend prijsimago en bredere verbeteringen. Plus lijkt na een moeilijke periode te stabiliseren, mede dankzij sterke lokale betrokkenheid. Jumbo boekt vooruitgang dankzij de 'operatie Gele Helm', met name op prijs en AGF-acties. Tegelijkertijd verliest Lidl terrein, vooral op prijsimago, mogelijk door de concurrentiedruk van Aldi en Jumbo.

Voor meer informatie
Marco Maatman
supermarktKOMPAS
Tel.: +31 6 53 80 51 64
info@doulemretail.nl
www.supermarktkompas.nl

Publicatiedatum: