De uienoogst in Murcia en Andalusië loopt op zijn eind. Door de vele voorjaarsregens is er dit seizoen flink minder product beschikbaar en zijn de prijzen fors hoger uitgevallen. De regen zorgde niet alleen voor vertraging bij het oogsten, maar ook voor extra druk van ziektes en plagen. Door de vochtigheid gingen veel kilo's verloren.
"Door dat tekort", vertelt Adrián Bernal, commercieel directeur van Cebollas Bernal, "hebben we alle importuien uit Peru snel verkocht. De Spaanse vroege ui tikte zelfs 60 cent per kilo aan op het veld. En dat ondanks import uit Turkije en Egypte. De Spaanse ui is die prijs waard vanwege de kwaliteit, maar hopelijk zakken de prijzen later in het seizoen wat, zodat we concurrerend blijven."
© Cebollas Bernal
Dat is een flink contrast met vorig seizoen. Toen konden telers in La Mancha hun kosten nauwelijks dekken. De telersprijs zakte tot slechts 8 cent per kilo, een gevolg van overproductie en tegenvallende kwaliteit, legt Bernal uit.
Momenteel zijn er uien op de markt uit andere landen die goedkoper zijn. Toch lijkt dat niet meteen ten koste te gaan van het marktaandeel van de Spaanse ui. "Dat heeft denk ik te maken met de reputatie en de kwaliteit van onze uien", aldus Bernal.
De vroege uienoogst in Murcia en Andalusië start al in april en loopt door tot juni. "Het is een kort, intensief seizoen", legt Bernal uit. "Je kunt deze uien niet lang bewaren vanwege de warmte. Ook de Medio Grano uien zijn gevoelig voor hitte en vatbaar voor schimmelziekten zoals zwartrot. Daardoor is de doorloop hoog."
In juli begint de oogst van de zogenaamde Grano de Oro uien. Volgens Bernal stonden die er nog klein bij toen het begon te regenen in het voorjaar. "Misschien zijn ze daardoor juist wat grover geworden", zegt hij. "We houden in ieder geval het weer in augustus goed in de gaten, met name de beruchte zomerstormen."
© Cebollas Bernal
Cebollas Bernal werd opgericht in 2005 en bestrijkt de hele Spaanse uienkalender: van april in Murcia en Andalusië tot oktober in La Mancha. "In oktober slaan we de meeste uien op, die we dan verkopen tot februari", vertelt Bernal. "We kiezen bewust voor Spaanse uien en importeren alleen een paar maanden uit Peru, Mexico, Senegal of Chili. In totaal vermarkten we jaarlijks zo'n 15 miljoen kilo: gele, rode, zoete, witte en sjalotten. Die leveren we in netten, zakken of kratten aan supermarkten in Spanje en de rest van Europa."
Eén van de grootste uitdagingen in de sector zijn de arbeidskosten. "De concurrentie is moordend", zegt Bernal. "In La Mancha is veel geautomatiseerd, maar in Murcia en Andalusië gebeurt nog veel met de hand. Dat drijft de kosten flink op. Bovendien wordt er op het veld niet altijd even zorgvuldig gewerkt. Wat we nodig hebben is vakmanschap. Een goede praktijkopleiding zou veel verschil maken."
Voor meer informatie:
Adrián Bernal (commercieel directeur)
Cebollas Bernal
Mob: +34 673 75 74 90
info@cebollasbernal.com
https://cebollasbernal.es