In haar voortdurende zoektocht naar vernieuwende producten met meerwaarde voor zowel markt als teler, heeft de Spaanse coöperatie Coprohníjar dit jaar voor het derde seizoen op rij succes geboekt met een opvallende verschijning: de oranje watermeloen.
"Het project begon drie seizoenen geleden als een veldproef", vertelt Emilio Pérez López, technisch directeur van de coöperatie. "We begonnen met een klein stuk van 1.000 vierkante meter binnen een standaard watermeloenperceel. Al snel zagen we dat dit een heel ander product was, aantrekkelijk voor zowel de consument als de teler. Het jaar erna breidden we uit naar 5.000 vierkante meter, en dit seizoen hebben we een volwaardig programma opgezet met zeven kassen, samen goed voor zo'n vijf hectare."
De plantingen zijn bewust gespreid in de tijd om de oogstperiode te verlengen. Het project wordt uitgevoerd in samenwerking met Anecoop en het veredelingsbedrijf dat het plantmateriaal levert.
"De oranje watermeloen valt meteen op", zegt Emilio. "Hij is wat ovaler van vorm, zoals de traditionele meloenen uit Latijns-Amerika. De schil is egaal donkergroen, dus geen gestreept patroon zoals bij de gangbare pitloze watermeloenen. En als je hem opensnijdt, zie je een feloranje vruchtvlees dat je niet verwacht."
Toch zit het grootste verschil in de smaak. Deze variant haalt een Brix-waarde van 14 tot 15, tegenover gemiddeld 12 bij de rode watermeloen. "Hij is zoeter, knapperiger en geuriger. Er zijn tropische aroma's die doen denken aan mango of perzik, en een frisse passiefruitachtige toets."
Zoals bij elk nieuw gewas vraagt de oranje watermeloen om een andere aanpak dan de traditionele teelt. "Net als bijna alle watermeloenen tegenwoordig wordt deze variëteit geënt, maar hij is in het begin wat gevoeliger. Je hebt een goed uitgebalanceerde plantstructuur nodig voor een hoge opbrengst", legt Emilio uit. "Door ervaring op te bouwen in de afgelopen drie jaar hebben we het teeltproces flink kunnen verbeteren."
Ook qua afzet reageert de markt enthousiast. "Het is nog steeds een nieuwtje dat nieuwsgierigheid wekt. Iedereen wil hem proeven. En wie hem probeert, is meestal overtuigd", zegt Emilio. "Belangrijk is wel: deze oranje variant gaat de rode watermeloen niet vervangen. Die blijft de favoriet van de consument. Maar de oranje heeft wel zijn plek gevonden als onderscheidend product met toegevoegde waarde."
Voor meer informatie:
Coprohnijar
Calle Antonio Castillo García, n.º 1. San Isidro
04117 Níjar (Almería) – Spanje
Tel: +34 950366015
coprohnijar@coprohnijar.net
www.coprohnijar.com