Bij het Siciliaanse teelt- en handelsbedrijf QuattroR is de druivenoogst zo'n twee weken geleden van start gegaan. Zowel de witte Victoria als de blauwe Black Magic zijn goed van start gegaan, maar inmiddels stokt het tempo wat. "Het suikergehalte is nog wat laag", vertelt commercieel directeur Salvatore Rimmaudo.
© Maria Luigia Brusco | AGF.nl
Angelo Testa (teeltmanager) en Salvatore Rimmaudo (salesmanager) van QuattroR op de Macfrut 2025
De markt is stabiel, met telersprijzen tussen de €2,60 en €2,80 per kilo, af en toe oplopend tot €3. De druiven worden verkocht onder het nieuwe merk Sugar Bear, herkenbaar aan een label met een beertje en de Italiaanse vlag.
© QuattroR
Op dit moment levert QuattroR naast druiven ook diverse soorten tomaten, friggitelli (milde Italiaanse pepers), mini-watermeloenen en netmeloenen aan voornamelijk grote supermarktketens en handelsbedrijven in Italië en het buitenland. "Het grootste deel van onze omzet komt uit export. We leveren vooral aan Duitsland, Oostenrijk, Kroatië, Servië en Hongarije, maar willen ook verder groeien binnen Italië", aldus commercieel directeur Salvatore Rimmaudo.
© QuattroR
Tomaten: buitenlandse druk blijft
De tomaten hebben een lastige periode achter de rug, onder druk van concurrentie uit Nederland, Marokko en Spanje. "Net voor het islamitische Offerfeest (6 juni) zagen we een korte opleving, doordat de Spaanse aanvoer wegviel en het aanbod daalde", legt Rimmaudo uit. Maar hij verwacht opnieuw dalende prijzen nu de oogst op gang komt in de regio Fondi en de buitenlandse concurrentie aanhoudt. "De teeltkosten zijn nauwelijks nog te dekken."
© QuattroR
Friggitello: jaarrond beschikbaar
De friggitello is het hele jaar leverbaar dankzij teelt in zowel Sicilië als in de provincie Salerno. "Tot nu toe is het seizoen goed verlopen. De opbrengst is wat lager dan normaal door de temperaturen, maar de prijzen zijn voldoende hoog om de kosten te dekken", zegt Rimmaudo. "Voor de zomermaanden verwachten we een gunstige markt, aangezien in veel andere gebieden niet geteeld wordt vanwege watertekorten en gebrek aan personeel."
© QuattroR
Netmeloenen en mini-watermeloenen: wisselend beeld
De afzet van netmeloenen liep in het begin wat stroef, maar is de afgelopen weken aangetrokken. De oogst loopt nu ongeveer af. De mini-watermeloenen doen het minder goed. "Dat komt vooral door het natte weer in Noord-Italië en andere exportlanden. Watermeloen is nu eenmaal een typisch zonproduct", aldus Rimmaudo.
© QuattroR
Nieuwe initiatieven
Naast het merk Sugar Bear heeft QuattroR ook een eigen app gelanceerd: 4R, beschikbaar in de Apple en Android appstores. "De app is bedoeld voor zowel particulieren als zakelijke klanten. Een soort virtuele winkel waar je je bestelling kunt plaatsen", legt Rimmaudo uit.
Voor de langere termijn heeft QuattroR ambitieuze plannen. Tegen eind 2026 wil het bedrijf een coöperatie oprichten voor de telers waarmee het samenwerkt. De producten zouden dan onder één gezamenlijke naam vermarkt worden. "Zo kunnen we rechtstreeks leveren aan supermarktketens, door krachten te bundelen in plaats van ieder voor zich te blijven werken. Het is een flinke stap, maar we geloven erin", besluit Rimmaudo.
© QuattroR
Voor meer informatie:
Salvatore Rimmaudo
QuattroR
via S. Incardona
97019 Vittoria (RG) – Italië
Tel: +39 327 108 4699
ilfriggitello@gmail.com
4rsrlfresh@gmail.com
www.quattroringrossoortofrutta.it