Vanaf 25 juni zal het TA5-schip van zijn reguliere route afwijken: de haven van Rotterdam wordt overgeslagen, met een directe vaart van Felixstowe naar Hamburg als alternatief. Volgens de rederij is deze wijziging noodzakelijk vanwege "huidige operationele beperkingen" die het moeilijk maken om een betrouwbare dienstregeling te handhaven. De maatregel is een directe reactie op aanhoudende capaciteitsproblemen in de grootste containerhaven van Europa.
Maersk heeft in mei maatregelen genomen tegen de aanhoudende congestie. De rederij introduceerde een Inland Peak Surcharge (IPI/IPE) van €10 per TEU voor alle vormen van inlandtransport – per weg, spoor, binnenvaart of intermodaal – in en rond de havens van Rotterdam en Antwerpen. De toeslag geldt voor alle zendingen van en naar diepwaterterminals, ongeacht of Maersk zelf of een derde partij het transport uitvoert. De heffing blijft van kracht zolang als nodig is om de scheepvaartcapaciteit op peil te houden bij afnemende efficiëntie aan landzijde.
De Mediterranean Shipping Co. (MSC) waarschuwde in juni voor langere transittijden, die het bedrijf toeschrijft aan "aanhoudend moeilijke marktomstandigheden" en knelpunten in de logistieke keten.
Volgens data van het Seasearcher-platform van Lloyd's List Intelligence wachtten in de eerste week van juni maar liefst 11 schepen voor anker op toegang tot Rotterdam. In Hamburg lagen op dat moment zes schepen te wachten en in Antwerpen vijf.
Hoewel Antwerpen in eerste instantie ernstige opstoppingen wist te vermijden dankzij eerdere protesten, kampt de haven nog steeds met aanzienlijke vertragingen. Uit cijfers van Drewry blijkt dat de gemiddelde wachttijd in Antwerpen opliep van 32 uur (week 13) naar 44 uur (week 20), een stijging van 37%. In Hamburg rapporteren sommige operators zelfs vertragingen tot zes dagen, terwijl ook Aziatische vervoerders zoals HMM meldingen doen van aanhoudende knelpunten.
Volgens analisten van Lloyd's List Intelligence zijn er meerdere oorzaken voor de aanhoudende opstoppingen in de havens. Die variëren van een hoge vraag naar vervoer en veranderingen in samenwerkingsverbanden tussen rederijen (zoals het uiteenvallen van 2M en de vorming van de Gemini Cooperation), tot watergebonden problemen, zoals lage waterstanden of beperkte toegang tot vaarwegen, die het goederenvervoer via binnenvaart belemmeren. Ook spelen frequente stakingen, zowel in de publieke als private sector, een rol in de verstoring van de logistieke keten.
Drewry verwacht dat deze verstoringen mogelijk aanhouden tot ná het piekseizoen in augustus 2025. Wel kan er een geleidelijke normalisering optreden, mits er geen nieuwe verstoringen plaatsvinden en de markten in Azië en Noord-Amerika zich stabiliseren.
Bron: Trans Info