Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Biologisch teler Hugo Jacobs: "Vroeg seizoen en mooie kalibers bio-kersen

Startschot Bioweek: Vlaams bio-areaal voor het eerst over 10.000 hectare

Tholen - Afgelopen zaterdag 7 juli is op het biologisch teeltbedrijf van Hugo Jacobs de Bioweek in Vlaanderen afgetrapt. Vlaams minister van Landbouw Jo Brouns opende op het bedrijf in Sint-Truiden de Bioweek, waarbij het de bedoeling is het bewustzijn rond bio te verhogen bij de consument door de voordelen van biologische voeding en productie te belichten. "Het was een prachtige dag met een mooie opkomst", zo vertelt Marina Sablon van VLAM.

© VLAM
Jo Brouns, Hugo Jacobs en Filip Fontaine

De Bioweek is een gezamenlijk initiatief van de hele biosector, VLAM (Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing) en Apaq-W (Agence Wallonne pour la Promotion d'une Agriculture de Qualité). In Vlaanderen is ze onderdeel van het strategisch plan bio 2023-2027. De week werd dan ook feestelijk geopend door VLAM-directeur Filip Fontaine en Jo Brouns, die bekend maakte dat de bio-sector in de lift zit. In 2024 kocht de Vlaming gemiddeld 28,3 keer een bioproduct, een stijging van 8,6 procent. Ook het biologische areaal in Vlaanderen steeg voor het eerst boven de 10.000 hectare (10.237).

© VLAM

Waarom het teeltbedrijf van Hugo Jacobs als locatie voor het startschot is gekozen, is, zo stelt Marina, omdat Hugo één van de ambassadeurs is van de Vlaamse bio-sectors, die met passie over zijn bedrijf vertelt. "Bovendien is een belangrijk element van biologisch dat deze met de seizoenen mee gaat, dus als je dan een dergelijke week wil openen, is de kersenoogst uiteraard het moment bij uitstek. De hardfruitpercelen waren een prachtig aangezicht bij de aansluitende rondleiding, maar ook de kersen waren een zaligheid om te zien en proeven. Hugo nam ons mee door de historiek van het bedrijf, waarbij Renske Petré van PCfruit uitleg gaf over de samenwerking, die er is met bio-telers. Het was een mooie mix van praktijk en onderzoek."

Biologisch teeltbedrijf Hugo Jacobs
Na meer dan 30 jaar conventionele fruitteelt startte Hugo Jacobs ongeveer 10 jaar geleden de omschakeling op naar biologische teelt, mede om zijn bijenpopulatie te beschermen. Tien jaar geleden begon hij met appels, wat aanvankelijk moeilijk was door bloedluis, maar dankzij natuurlijke vijanden herstelde het evenwicht. De peren volgden vlotter, al was de verkoop in de overgangsperiode lastig. Export zorgde later voor beterschap, zo gaf hij aan.

Filmpje Alles over bio: De omschakeling van het bio-bedrijf van Hugo Jacobs

De biologische teelt van kersen op het bedrijf, dat 10,5 hectare groot is, met 3 ha appels, 4 ha peren en 3,5 ha kersen, bleek een grotere uitdaging, vooral door de zwarte kersenluis. Pas in het derde jaar hielpen nuttige insecten om de schade te beperken. Diversiteit op het bedrijf bleek cruciaal: verschillende boomsoorten, bloeiende planten en gemengde hagen zorgen voor voedsel en onderdak voor nuttige insecten en vogels, die meehelpen aan het natuurlijke evenwicht.

De opening van de Bioweek valt dus mooi samen met de start van het nieuwe Belgische kersenseizoen. Een seizoen, dat er veelbelovend uitziet, zo vertellen Hugo en Gunther De Vadder van BelOrta. "De vroege kersen hebben het iets zwaarder, maar erna ziet het er toch goed uit. We zijn dit jaar ook iets vroeger, door het mooie voorjaar. Waar we vorig jaar rond 20 juni startten, zal de echte pluk dit jaar 16 juni van start gaan. De vroege variëteiten lopen dus iets achter, maar de Regina en Sweetheart doen het dus zeer goed. Waar we vroeger nog wel eens met kalibers van tussen 22 en 24 werkten, kijken we nu, vooral door het harde werk dat we erin gestoken hebben, naar mooie grote, kersen in de maten 28-32."

© Gunther De Vadder

"Nu hebben we voor opening wel een paar kilo geoogst", zo gaan de heren verder. "Echter moet men op de grootschalige verkoop dus nog even wachten. Belangstelling is er in ieder geval genoeg. Op deze dag sowieso, maar ook op de markt. Spanje zit heel laag in prijs, maar de kwaliteit is, naar wat ik hoor, ook waardeloos. Zij hebben in de paasweek veel regen gehad. De prijzen zijn dan wel de helft van die wij moeten vragen, maar we horen verhalen van kersen die aankomen en een dag later waterrot hebben. Frankrijk zit er dan een beetje tussenin met de prijzen, maar ik denk dat we met het Belgische bio-aanbod hier mooi op aan kunnen sluiten. Zoals het er nu uitziet, verwacht ik een normaal verloop van het seizoen."

Bio in de lift
Een positief begin van de Bioweek dus, waarbij werd aangegeven dat biologisch in de lift zit in Vlaanderen. Jaarlijks publiceert VLAM een bio-rapport. Deze is nog niet verschenen, maar in het kader van de opening werd alvast een tipje van de sluier gegeven, waarbij zowel consumptie als areaal een stijging liet zien. "Daaruit blijkt dat de bestedingen aan bio-producten in stijgende lijn evolueren, met name dankzij een hogere aankoopfrequentie. De Vlaming kocht in 2024 gemiddeld 28,3 keer bio. De meeste kopers zijn er voor bio-groenten, gevolgd door fruit, zuivel, vlees, eieren, aardappelen en brood", zo vertelt Filip Fontaine van VLAM.

© Gunther De Vadder

Een mooie bijdrage aan bewustzijn, zo blijkt dus. "Het is een goede manier om het verhaal van biologisch goed te belichten", gaat Marina verder. "Uit onderzoek blijkt dat nog altijd veel consumenten denken dat biologisch een marketingtruc is om product aan een hogere prijs te willen verkopen, maar het is aan ons om de consument bewust te maken van het feit dat er een duidelijke regulering achter zit. Dat er geen chemische gewasbeschermingsmiddelen worden gebruikt en dat men dus niet zomaar iets als biologisch mag verkopen."

In dat kader wordt de Bioweek in Vlaanderen geflankeerd door een VLAM-campagne die de essentie van biologische producten belicht. De campagne loopt in hoofdzaak via radio, online platforms en sociale media. De campagne loopt voor het tweede jaar. Filip: "Uit een bevraging die we vorig jaar hielden na een campagnegolf blijkt alvast dat de campagne haar effect niet gemist heeft. 46% van de respondenten die een van de twee radiospots hoorden beweren dat de spot een positieve invloed had op hun mening over bio en 41% op hun aankoop van bioproducten. 69% van de respondenten die één van de online video's zagen stelden dat de video een positieve invloed had op hun mening over bio en 57% op hun aankopen van bio."

© VLAM
Renske Petré van PCfruit geeft uitleg

Bioweek
Een volledige blik op de evolutie van de biosector in Vlaanderen, wordt geschetst in het jaarlijkse Biorapport van het Agentschap Landbouw en Zeevisserij, dat na de zomer verwacht wordt. Deze twee pijlers zijn ook de grondslag van het Strategisch plan voor bio, een meerjarenplan met 5 groeidoelstellingen. Minister van Landbouw Jo Brouns: "De 5 x 5% groeiambities op maat van de Vlaamse biolandbouw zijn ambitieus en we willen er voor blijven gaan. Een toenemende belangstelling voor bio van consumenten en een groeiende consumptie zijn alleszins dé motor voor een groeiende biosector. Ik nodig iedereen daarom uit bio van dichterbij te leren kennen tijdens de Bioweek."

De opening op het biologische teeltbedrijf van Hugo was dus maar het begin van deze week. "De rest van de week zullen er nog meer Opendeurdagen volgen bij verschillende bedrijven", legt Marina uit. "Ook de retail, zoals Bio-Planet, speelt erop in door de hele week acties te doen in de winkels. Er is een seminarie bij ILVO, waarbij verschillende onderzoekers aan bod komen met hun onderzoek, gerelateerd aan de bio-sector. Bovendien is er dus een verhoogde promotiecampagne door middel van sociale media, online kanalen en radio. Simpel gezegd, biologisch in de spotlight zetten met onze boodschap: 'Bio, da's sowieso goed gekozen!'"

© Gunther De Vadder
Vlaams Minister Jo Brouns geniet van de eerste bio-kersen

Meer details over het Vlaams 'Strategisch Plan 2023 – 2027' kan hier worden gelezen.

Voor meer informatie:
Marina Sablon
VLAM
Tel.: +32 02 552 80 32
marina.sablon@vlam.be
www.vlam.be

Hugo Jacobs
Jacobs Fruit
Heide 114
3800 Sint-Truiden, België
Tel.: +32 11 592464
hugo@jacobsfruit.be
www.jacobsfruit.be

www.bioweek.be