Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Prijsuitreiking voor beste groenteninnovaties

Hein Deprez verkozen tot Person of the Year op We’re Smart Future Awards

Op de WereldExpo in Osaka, tijdens de Food & Beverages week in samenwerking met FEVIA de federatie van de Belgische voedingsindustrie, heeft We're Smart World, de wereldwijde beweging die restaurants en bedrijven aanmoedigt om op een duurzame manier meer groenten en fruit te gebruiken, de jaarlijkse Future Awards uitgereikt. Dat gebeurde in aanwezigheid van H.K.H. Prinses Astrid van België. De prijzen worden toegekend aan organisaties met innovatieve voedingsproducten en -projecten voor een duurzamere toekomst. Hein Deprez van Greenyard (België) werd verkozen tot Person of the Year.

We're Smart World is een internationale beweging die pure plant, of het gebruik van groenten en fruit, en duurzaamheid promoot in de horeca en voedingsindustrie. De drijvende kracht achter de beweging is Frank Fol, bekend als De Groentekok®. De Future Awards belonen bedrijven die innoveren met groenten en fruit. De organisatie wil de voedingssector en consumenten op die manier aanmoedigen om zoveel mogelijk plantaardig te werken, voedselverspilling te verminderen en duurzame keuzes te maken.

De Japanse chef Keiko Kuwakino van Vijf Radijzen-restaurant Sanaburi - in 2023 door We're Smart World uitgeroepen tot Vegetable Lady Chef of the Year - en de Belgische chef Lieven Lootens van van Vijf Radijzen-restaurant 't Aards Paradijs, zorgden voor een passende pure plant lunch.

Frank Fol, oprichter van We're Smart World: "Dit evenement in Osaka, in aanwezigheid van Prinses Astrid, is een krachtig signaal dat duurzaamheid binnen de foodsector niet langer een niche is, maar een centrale pijler wordt van onze voedselcultuur. We zijn trots om deze beweging te stimuleren en de pioniers te eren die het verschil maken."

© Manley BV - Wim DemessemaekersFrank Fol, De Groentekok

Hein Deprez van Greenyard is We're Smart Person of the Year
De Belg Hein Deprez, oprichter, voormalig CEO en huidig voorzitter van Greenyard, is uitgeroepen tot 'Person of the Year'. Deprez startte meer dan veertig jaar geleden, in 1983, een champignonkwekerij en richtte in 1987 Greenyard Fresh (het vroegere Univeg) op. Dit groeide uit tot een van de grootste groente- en fruitbedrijven ter wereld, met een breed aanbod van verse producten, diepvrieswaren en bereide producten. Sinds begin 2018 is Hein uitvoerend directeur van de raad van bestuur, waar hij de langetermijnvisie en -strategie van Greenyard bepaalt.

© Manley BV Hein Deprez, Person of the Year, Future Awards 2025

Frank Fol: "De visie en onvermoeibare toewijding van Hein Deprez zijn de drijvende kracht geweest om van Greenyard een wereldleider te maken in de groente- en fruitsector. Zijn ondernemersgeest, vanaf de beginjaren tot vandaag, heeft niet alleen de groei van het bedrijf vormgegeven, maar heeft ook aanzienlijk bijgedragen aan het toegankelijker maken van gezonde, plantaardige voeding voor miljoenen mensen wereldwijd."

'Brooddoosnodig' is Project of the Year
Het Belgische project Brooddoosnodig is verkozen tot 'Project of the Year'. Het initiatief spoort lokale handelaars, buurtbewoners tot leerkrachten of sympathisanten aan om gezonde maaltijden te trakteren aan scholen. Want nog te veel kinderen zitten met lege brooddozen - en dus met honger - op de schoolbanken.

'Food Inspiration' en 'Plant' winnen communicatieprijzen
De communicatieprijzen gaan dit jaar naar twee Nederlandse initiatieven.
Food Inspiration Magazine werd bekroond als 'Media of the Year'. Het online magazine voor professionals in de voedingsindustrie volgt inspirerende personen en innovatieve oplossingen in de sector op de voet op.

© Manley BV Het team achter Food Inspiration Magazine, dat werd bekroond als 'Media of the Year'

Het boek Plant van Chef Emile van der Staak, van Vijf Radijzen-restaurant De Nieuwe Winkel uit Nijmegen, wint de prijs voor 'Communication of the Year'. In Plant deelt de chef meer dan 80 Botanische recepten en technieken, waaronder fermentatie en herontdekte eeuwenoude methoden. Het boek is een oproep om te heroverwegen hoe we eten en koken en wil weer meer balans brengen op ons bord en op de planeet.

© Manley BV 'Plant' van Chef Emile van der Staak, Communication of the Year, Future Awards 2025

Frank Fol: "'Food Inspiration' en 'Plant' tonen aan hoe belangrijk communicatie is in het inspireren van verandering. Zij helpen ons om de schoonheid en het potentieel van de plantaardige keuken op een aantrekkelijke en toegankelijke manier te delen."

Innovatieve producten gelauwerd© Manley BV
De Future Awards zetten ook innovatieve producten in de spotlight, met Innovation, Product en Special Future Award of the Year.

Sea Vegetable Company (Japan) ontvangt de Innovation Award of the Year voor hun "Aonori Shoyu". Deze vloeibare smaakmaker, die op vernieuwende wijze rauw aonori-zeewier fermenteert met rijstmout, zout en water, onderscheidt zich door zijn umami-rijke smaakprofiel en het ontbreken van soja. De jury prees Aonori Shoyu voor zijn gedurfde benadering van traditionele Japanse culinaire technieken, de duurzame benutting van zeewier en het creëren van een geheel nieuwe smaakervaring die zowel chefs als fijnproevers wereldwijd zal inspireren.

Het Japanse bedrijf Murakami Farm ontwikkelt 'Broccoli Sprouts', dat zijn kiemen van de broccoliplant die dertig keer meer sulforafaan bevatten dan oudere broccoliplanten, en sleept daarvoor de prijs voor 'Product of the Year' in de wacht. Broccoli Sprouts zijn erg populair in Japan omdat ze zo gezond zijn. De groente wordt preventief aangeraden door de nationale kankerorganisaties. Het bedrijf ontwikkelt alleen broccolikiemen en heeft daarvoor een indrukwekkend productieproces uitgewerkt.

Het Spaanse initiatief 'The Mediterranean Pantry' uit Valencia wint de 'Special Future Award of the Year'. Het project bevordert lokale, duurzame consumptie door de distributieketen te verkleinen en uitsluitend hoogwaardige, inheemse variëteiten aan te bieden die het keurmerk mediterrane kwaliteit verdienen.

Frank Fol: "Het aanbod en de ontwikkeling van gefermenteerd zeewier, broccoli sprouts, en andere hoogwaardige, lokale en duurzame producten, laat zien dat de toekomst van voedsel boordevol creativiteit en duurzaamheid zit. Deze baanbrekende ontwikkelingen zijn hoopgevend en tonen de weg naar een slimmere voedselketen."

Bron: We're Smart

Publicatiedatum: