Tholen - Het ondernemersverhaal van Florus Zwartbol (37) leest als een jongensboek. Op zijn 15de begon hij met een kaaswinkel en bouwde dat uit naar een landelijk dekkende organisatie. Hij ontmoette een Zeeuws meisje, verkocht zijn kaasketen en begon te fröbelen aan een nieuw concept. Nadat hij samen met zijn vrouw tijdens hun verblijf in Thailand op een dorpsmarktje een vrouw groente en fruit zag frituren, werd hij geïnspireerd. Dat wilde hij ook gaan doen. In 2018 startte hij op zeer kleine schaal met het ontwikkelen van een frituurlijn, maar de output bleek te laag.
© Florus "Vele weken per jaar van huis om nieuwe geografische markten te ontdekken"
Tot hij in 2022 de kans kreeg om een fabriek in Kapelle te kopen. "Dat was een gelukkige mogelijkheid. Ik wist dat zij een automatische frituurlijn hadden staan, met voldoende capaciteit om een rendabele output te realiseren. En dat is gelukt."
Samen met een Zeeuwse investeerder kozen zij voor een ambitieuze marktbenadering.
"We wilden meteen met nieuwe biologische snacks de wereld veroveren, door volume te creëren. Alleen dan ben je namelijk in staat om de verkoopprijs aantrekkelijk te maken voor de inkopers van supermarkten. Veel biologisch volumeaanbod betekent een relatief lagere prijs, waardoor je ook schapruimte kunt creëren. En dat is gelukt. Dat verklaart mede waarom we in drie jaar tijd marktleider zijn geworden in Duitsland, Scandinavië en Nederland.
Door de snelheid waarmee we schaalgrootte hebben weten te realiseren, kennen we geen concurrenten – en die positie bevalt me wel. Natuurlijk stelt het ook eisen aan ons als marktleider: we moeten blijven innoveren en in staat zijn snel in te spelen op de veranderende vraag vanuit de retailers."
Kernwaarden
Florus opereert vanuit de kernwaarden duurzaamheid, lokaliteit, plantaardigheid en een hoog 'lekkergehalte'. Hij ontwikkelde de eerste krokante, biologische groenteproducten die geschikt zijn voor de borrelplank. Inmiddels zijn de producten in meer dan 25 landen wereldwijd verkrijgbaar in supermarkten en bij foodservicegroothandels.
Door de manier waarop het productieproces is ingericht, levert het bedrijf een belangrijke bijdrage aan het reduceren van CO₂-uitstoot, creëren ze lokale verwaarding en vermarkten ze waar mogelijk reststromen van bijvoorbeeld telers. Florus doet veel zaken met grote supermarktketens, die tegenwoordig verwachten dat bedrijven hun duurzaamheidsgegevens transparant maken. "Ik vind het ook belangrijk om voorop te lopen. We zijn tenslotte een innovatief bedrijf."
Vanuit hun waardestelsel willen ze bovendien steeds meer lokaal gaan inkopen. "Zo zijn we op Tholen, in samenwerking met een teler, bezig met de teelt van zoete aardappelen. Dat lijkt te gaan lukken. We vinden het namelijk belangrijk om de korte keten-gedachte steeds verder vorm te geven, en op die manier Zeeland te helpen om een groter deel van het landbouwareaal biologisch te maken."
Ontwikkeling
Anno 2025 dreigt zijn bedrijf, Floor Foods, alweer uit zijn jasje te groeien. In Kapelle beschikt het bedrijf over een oppervlakte van 8.000 m². "Maar dat begint te klein te worden. We moeten richting zo'n 20.000 m², willen we onze ambities blijven waarmaken."
Ook op organisatorisch vlak is inmiddels structuur aangebracht. "In het begin wilde ik daar niets van weten. Ik ben daar wars van; ik vind het heerlijk om rechtstreeks met mensen te werken. Maar met de groei die we doormaken, is dat niet vol te houden. Daarom heb ik een geweldige plantmanager aangenomen, die de dagelijkse productie organiseert en afstemt met onze 25 medewerkers."
"Er is wel wat hiërarchie ingeslopen — anders is het bij verdere groei simpelweg niet te managen. Hoe graag ik het ook zou willen, ik kan niet meer dagelijks met 25 mensen aan mijn bureau staan. Maar ik loop elke dag, zo vaak als het kan, door het bedrijf om in contact te blijven met de mensen. Zij vormen immers de spil van de organisatie en zijn een belangrijke factor in de groei die we doormaken."
Assortiment
Het assortiment van Floor Foods, dat onder de merknaam Snaqs wordt verkocht, bestaat uit crunchy fruits & vegetables, zoals krokante boontjes, radijs, bloemkool en zelfs aardbeien. Dankzij een uniek procedé – waarbij groenten en fruit op lage temperatuur vacuüm worden gefrituurd – transformeren ze in verrassende snacks. Tegelijkertijd zijn ze glutenvrij én geschikt voor een vegan eetpatroon.
© Florus "Verbreding van het assortiment heeft onze dagelijkse aandacht"
"Daar zit nog verdere groei in, we streven jaarlijks naar verbreding van het assortiment. Soms komen we zelf met ideeën, soms komt de supermarkt met een suggestie." Florus constateert een flinke toename in de afname van gezonde snacks onder jonge mensen. "We zien dat zij veel kritischer zijn geworden op de kwaliteit van snacks. Waar de jonge consument vroeger uitsluitend naar de voorkant van de verpakking keek, wordt nu ook de achterzijde geraadpleegd om te zien hoe gezond de snack werkelijk is. Dat is een geweldige ontwikkeling. Daardoor worden gezonde, biologische snacks steeds meer mainstream, en dat draagt bij aan het biologische bewustzijn."
Toekomst
Florus en zijn collega's doen er alles aan om de groei van dit jaar – 71% – beheersbaar te houden. "Dat is in eerste instantie een managementvraagstuk, waarvoor ik verantwoordelijk ben, maar de uitvoering is een gedeelde verantwoordelijkheid." De uitbreiding naar nieuwe geografische markten is een cruciaal onderdeel van het groeimodel. "We zijn supertrots dat we een contract hebben weten te tekenen met de Canadese Walmart. Daarnaast zijn er voorzichtige gesprekken gaande met distributeurs in de VS."
Besef je eigenlijk wel wat je in drie jaar tijd hebt bereikt? "Daar sta ik niet echt bij stil. Als dit interview voorbij is, ga ik gewoon weer over tot de orde van de dag. Maar ik geef toe: nu ik het zo vertel, verbaas ik mezelf ook wel. Het gaat op dit moment fantastisch. Tegelijkertijd verplicht dat succes mij ervoor te zorgen dat het in de toekomst óók goed blijft gaan. Dit succes vormt daarvoor de basis."
Voor meer informatie:
Florus Zwartbol
Floor Foods BV
Handelsweg 10
4421 SJ Kapelle
085 - 112 83 00
floor@floorfoods.nl