Indiase fruitimporteurs maken zich steeds meer zorgen over het aanhoudende overaanbod van Zuid-Afrikaanse mandarijnen en peren. Deze trend heeft geleid tot een aanzienlijke verstoring van de markt en prijserosie, met name in het geval van variëteiten zoals Nadorcott mandarijnen en Forelle peren.
Vorig jaar kwam er in een korte periode een grote toevloed van bijna 50-60 containerladingen kleine Nadorcott mandarijnen (maat 4 en 5) binnen, wat leidde tot een marktcrash waarbij de prijzen daalden tot wel USD 5-6 (€4,38 - 5,26) per doos. Deze oververzadiging had een directe impact op de seizoensopening van 2025 voor Nova mandarijnen, die 30% in waarde daalde ten opzichte van het voorgaande jaar.
© IG International
Zuid-Afrikaanse mandarijnen worden op de Indiase markt steeds meer gezien als niet-premium. De reputatie is aangetast door de late aankomst van overtollige volumes, vaak van ongewenste grotere formaten, die werden verscheept zonder rekening te houden met de lokale vraag.
De situatie wordt weerspiegeld in het perensegment. Forelle peren, traditioneel een gegeerd ras, zijn zwaar overbevoorraad vanuit Zuid-Afrika, wat heeft geleid tot een prijsdaling van 40-50% in vergelijking met het vorige seizoen. Importeurs melden een terugkerende trend waarbij Zuid-Afrikaanse bedrijven India als dumpplaats gebruiken voor overtollige volumes, die vaak de absorptiecapaciteit van de markt overschrijden.
"Deze agressieve exportstrategie kan gunstig zijn voor de korte termijn, maar gaat ten koste van zowel de telers als de handelsrelaties op lange termijn", aldus een grote importeur. "De last van deze verliezen wordt uiteindelijk gedragen door de Zuid-Afrikaanse telers en het maakt Indiase importeurs uiterst voorzichtig in hun contacten met leveranciers uit Zuid-Afrika."
© IG International
De sector dringt aan op meer coördinatie tussen exporteurs en verenigingen van telers in Zuid-Afrika om te zorgen voor controle van volume en grootte, tijdige verzending en een meer vraaggestuurde exportaanpak.
Voor meer informatie:
Aditya Mahajan, Specialist marketing IGIPL
IG International
www.iginternational.net