Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Padwor (Argentinië)

"Toegang tot maritieme diensten is beperkt in Argentinië en Uruguay"

Multimodaal transport – waarbij weg- en zeevervoer worden gecombineerd onder gecontroleerde temperatuur en met fytosanitaire protocollen – is onmisbaar geworden voor Zuid-Amerikaanse AGF-exporteurs. Zo kunnen ze markten als Europa, de VS en Azië bereiken. Bedrijven zoals Padwor bieden complete logistieke oplossingen voor sectoren die afhankelijk zijn van een ononderbroken koelketen.

© Padwor

Padwor is actief in Argentinië, Chili, Peru en Uruguay en heeft ruim twintig jaar ervaring. Het bedrijf richt zich vooral op de export van kwetsbare producten zoals peren, appelen, citrus, druiven, blauwe bessen, granaatappelen, avocado's, kersen, vis en vlees. "Veel exporteurs uit afgelegen regio's, zoals het noordoosten en zuiden van Argentinië, kiezen ervoor om hun producten via Chileense havens te vervoeren – zelfs in de winter – omdat er vanuit de Atlantische kust vaak te weinig regelmatige verbindingen zijn", vertelt directeur Carlos Pacheco.

Padwor beschikt over een vloot van meer dan 60 vrachtwagens in Chili, uitgerust met generatoren die ervoor zorgen dat de lading onder ideale omstandigheden blijft, van vertrek tot aankomst in de haven. Behalve het wegtransport regelt het bedrijf ook douaneformaliteiten en werkt het samen met grote rederijen als Maersk, MSC, One en Cosco. Volgens commercieel directeur Ignacio Luparia is het aanbod aan zeevracht beperkt in landen als Argentinië en Uruguay. "En door de wereldwijde concentratie van rederijen zijn de logistieke opties voor exporteurs alleen maar beperkter geworden."

© Padwor

Tijdens de coronapandemie verslechterde de situatie nog door een tekort aan containers en overvolle havens. Hoewel de vrachtprijzen inmiddels wat zijn genormaliseerd, blijven ze in sommige gevallen hoog. Zo kost het transport van avocado's vanuit Peru onder gecontroleerde atmosfeer al snel tussen de $5.000 en $7.000 (€4.600 en €6.500) per container. Volgens Padwor komt dat door aanhoudende vraag in bepaalde markten en het feit dat de logistieke sector wereldwijd nog steeds herstellende is van jarenlange ontwrichting.

Ook aan de kant van de infrastructuur en bereikbaarheid schort het vaak. De routes naar havens aan de Atlantische kust zijn voor veel exporteurs simpelweg te duur, te beperkt of niet haalbaar vanwege regelgeving. Daarom zoekt Padwor naar alternatieve routes. Denk aan zendingen van Chili naar Rusland via de Atlantische Oceaan, of van Uruguay naar Noord-Amerika via Chili.

© Padwor

"In deze sector kan één dag vertraging al betekenen dat je een markt kwijtraakt", zegt Pacheco. "Daarom zoeken we constant naar haalbare oplossingen." De samenwerking met rederijen, hun ervaring met grensoverschrijdend vervoer en kennis van fytosanitaire eisen per land zijn volgens hem bepalend voor het succes.

Hoewel de winstmarges onder druk staan en de logistieke kosten blijven stijgen, wordt de rol van flexibele logistieke dienstverleners met regionale aanwezigheid steeds belangrijker. In het vervoer van verse producten zijn aanpassingsvermogen en betrouwbaarheid net zo belangrijk als het bereiken van de eindbestemming.

Voor meer informatie:
Ignacio Luparia en Carlos Pacheco
Padwor
Argentinië
ignacio.luparia@padwor.com
carlos.pacheco@padwor.com
www.padwor.com