Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nieuwe samenwerking pakt voedselverspilling aan met natuurlijke schimmelbestrijding

Volgens een rapport van de FAO van 29 september 2022 gaat wereldwijd zo'n 14% van de groenten en fruit verloren tussen oogst en winkel. Schimmels en rot zijn belangrijke boosdoeners. Om deze verspilling tegen te gaan, slaan Biotalys (Euronext – BTLS), gespecialiseerd in eiwitgebaseerde biocontrole, en AgroFresh Solutions, een internationale speler in houdbaarheidsoplossingen, de handen ineen. Samen willen ze duurzame, biologische schimmelbestrijders ontwikkelen en op de markt brengen.

"Schimmels bestrijden na de oogst is cruciaal voor groenten en fruit", zegt Clint Lewis, directeur van AgroFresh. "Door deze samenwerking breiden we het assortiment uit met milieuvriendelijke oplossingen die meegroeien met de veranderende vraag wereldwijd. Vooral bij kwetsbare, hoogwaardige teelten telt elke kilo verlies. Minder verlies betekent minder verspilling en betere financiële resultaten."

Telers en handelaren hebben na de oogst een extra uitdaging: groenten en fruit verliezen hun natuurlijke afweer en zijn daardoor gevoeliger voor schimmels. Die gedijen goed in opslag- en transportomgevingen en kunnen zich snel verspreiden. "Daarom is een consistente en doeltreffende aanpak nodig", klinkt het. "Nu kwaliteit in de keten steeds belangrijker wordt, zijn natuurlijke middelen tegen schimmel belangrijker dan ooit."

De markt voor schimmelbestrijding na de oogst is wereldwijd goed voor zo'n €265 miljoen. Biotalys wil met haar Agrobody™-technologie — gebaseerd op eiwitten en vrij van chemische residuen — een groter aandeel in deze markt veroveren. CEO Kevin Helash ziet veel potentie: "Samen met AgroFresh willen we de houdbaarheid van groenten en fruit verlengen, kwaliteitsverlies beperken en voedselverspilling wereldwijd terugdringen."

Voor meer informatie:
Toon Musschoot
Biotalys
Hoofd IR & Communicatie
Tel: +32 (0)9 274 54 00
IR@biotalys.com

Christy Toedebusch
AgroFresh
Head of Global Marketing
Tel: +1 (314) 283-5996
ctoedebusch@agrofresh.com

Publicatiedatum: