Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Investeringsfondsen beginnen zich terug te trekken

Wegtransportsector in zwaar weer

De transportsector zit al jaren in zwaar weer, mede door de kostenstijgingen sinds de coronapandemie. De prijzen van trekkers en opleggers zijn met zo'n 30% gestegen. Daar komen hogere tolheffingen en een ernstig tekort aan chauffeurs bij. Jongeren kiezen nauwelijks nog voor het vak, dat steeds minder aantrekkelijk is geworden.

Mercedes Pérez, directeur van het Spaanse Miratrans, ziet het met lede ogen aan. "In de tuinbouw heb je af en toe een goed jaar, maar in transport komt dat zelden voor", zegt ze. Haar bedrijf begon dertig jaar geleden als verlengstuk van het familiebedrijf dat groenten teelde. "We zijn ooit begonnen met twee vrachtwagens om onze eigen oogst te vervoeren. Nu hebben we 145 medewerkers, 110 trucks en rijden we op het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Nederland en Frankrijk. Maar makkelijk is het allerminst."

© Miratrans

"Tijdens corona schoten de kosten omhoog – denk aan trekkers die ineens 30% duurder werden – en dat is nooit meer hersteld", vertelt Pérez. "De loonkosten en toltarieven stijgen verder door, maar we kunnen die hogere kosten nauwelijks doorberekenen aan klanten. Nog geen 5%. Grote spelers kunnen zo'n stoot beter opvangen, maar investeringsfondsen beginnen zich terug te trekken: ze zien dat er weinig te verdienen valt. De winstmarges zijn vaak niet meer dan 2 à 3%."

Volgens Pérez is het geen verrassing dat jongeren het vak links laten liggen. "Je bent dagenlang van huis en verdient in feite nog hetzelfde als twintig jaar geleden. De lonen zijn niet meegestegen met de kosten van het leven. Voor het eerst in m'n loopbaan heb ik vrachtwagens die stil staan… omdat er niemand is om ze te besturen."

Specialiseren of verdwijnen
Na de Brexit zijn veel vervoerders gestopt met ritten naar het VK vanwege de papierwinkel en douaneproblemen. Miratrans besloot juist het tegenovergestelde te doen: zich erin specialiseren. "Een groot risico zijn de hoge boetes bij verstekelingen in de trailers. Ondanks alarmsystemen en elektrische beveiliging weten mensen via het dak binnen te komen. De boetes lopen op tot wel €150.000 à €200.000. Dan is je jaarwinst in één klap weg."

© Miratrans

Over het belang van snelheid zegt Pérez: "De grootste kracht van wegtransport is dat we binnen tweeënhalve dag onze producten in het Verenigd Koninkrijk kunnen afleveren. Zeker bij verse groenten en fruit is snelheid alles. Voor andere sectoren biedt de Middellandse Zeecorridor misschien kansen, maar voor ons blijft tijd de beslissende factor."

Investeringsmaatschappijen hebben de sector ook niet geholpen. "Ze zagen transport als een goudmijn, maar de cijfers liegen niet. Bedrijven die eerder 20 tot 30% winst draaiden, zitten nu in de rode cijfers."

De verduurzaming van het vrachtverkeer verloopt traag. "Elektrische trucks zijn prima voor vaste, korte routes tot zo'n 300 km. Maar voor lange afstanden is dat geen optie", stelt Pérez. "Groene waterstof klinkt mooi, maar daarvoor moet je je hele vloot aanpassen. Dat is toekomstmuziek."

De conclusie is duidelijk: "Willen we het transport weer aantrekkelijk maken, dan moet er steun komen vanuit de overheid. We hebben hulp nodig om de sector toekomstbestendig te maken en onze vloot te vernieuwen met duurzamere en veiligere opties."

Voor meer informatie:
Mercedes Pérez (directeur)
Miratrans
Tel: +34 968 174 393 (Spanje)
administracion@miratrans.net
www.miratrans.net