Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Lastig seizoen voor Peruaanse avocado's

"Het is een lastig seizoen voor de Peruaanse avocado's in de Verenigde Staten", vertelt Adrián Bayly, commercieel directeur van Avos América. "De invoerheffingen hebben zeker invloed, want Mexico hoeft die niet te betalen, terwijl Peru – net als de meeste landen – dat wel moet." Volgens Bayly komt daar nog de stevige concurrentie uit Mexico bij, samen met een vertekend beeld van de Peruaanse avocado. Daarnaast stelt de Amerikaanse markt hoge eisen aan de maatvoering van het fruit, wat het extra lastig maakt.

Aan de andere kant biedt Azië – en vooral China – veelbelovende vooruitzichten. "De Aziatische markt lijkt op termijn interessant voor Peruaanse avocado's", zegt Bayly. "De vraag is nu nog bescheiden, maar het groeipotentieel in die regio is groot."

© AVOS AMERICA

De flexibiliteit van het bedrijf blijkt een belangrijk voordeel. "We zijn zelf geen teler, dus we kunnen sneller schakelen", legt Bayly uit. Dat maakt het makkelijker om de exportvolumes aan te passen aan wat elk afzetgebied op dat moment vraagt. Zeker in periodes met prijsdalingen of overaanbod is dat handig.

Citrus: stabiele prijs voor grote maten
© AVOS AMERICABij citrus ligt het verhaal net iets anders. Vooral de pitloze en makkelijk te pellen W. Murcott mandarijnen doen het goed in zowel de VS als Europa. "De VS is onze grootste afnemer van W. Murcott. De mandarijnen worden daar zonder problemen naartoe vervoerd en geleverd", aldus Bayly. "We verwachten dit jaar zo'n 250 containers citrus te exporteren. Op de spotmarkt schommelen de prijzen voor de kleinere mandarijnen in 15-kilokratjes, terwijl de grotere maten een stabielere prijs houden."

Toch is de logistiek een uitdaging op zich. Eind vorig jaar zorgde de grote vraag naar containers in Chili door het kersenseizoen voor tekorten en hogere kosten. "China koopt enorme hoeveelheden Chileense kersen op. Dat trekt alle logistieke middelen naar die markt toe, en daar hebben andere producten last van", legt Bayly uit.

De strategie van Avos América is daarom gericht op spreiding. Zowel qua bestemmingen als producten. "Het is voor elk bedrijf verstandig om te werken met verschillende afzetkanalen en markten", besluit Bayly. "Zo beperk je risico's en bied je leveranciers en klanten meer keus."

Voor meer informatie:
Adrián Bayly
Avos América
Tel: +51 01 707 1252 (Peru)
Tel: +1 (786) 931 7479 (VS)
adrian@avosamerica.com
www.avosamerica.net