Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Harvest House gaat voor dagelijks bijgestuurde AI-oogstvoorspelling tomaten

Harvest House breidt de samenwerking met agtech cale-up Source.ag flink uit. Een van Europa's grootste telerscoöperaties voor glasgroenten rolt de AI-tool Harvest Forecast uit over het volledige tomatenareaal van ruim 600 hectare, goed voor de jaarlijkse consumptie door zo'n 30 miljoen Europese consumenten.

De introductie van Harvest Forecast AI betekent een belangrijke vooruitgang bij Harvest House. De wekelijkse, handmatige inschattingen van de opbrengsten via spreadsheets maken plaats voor geautomatiseerde AI-voorspellingen die dagelijks worden bijgewerkt. Dat betekent minder handwerk, meer inzicht en snellere bijsturing. Deze technologie levert gedetailleerde productiedata over een periode van 60 dagen vooruit en koppelt rechtstreeks met de CRM-systemen van de coöperatie. Hierdoor beschikken zij dagelijks over actuele informatie, wat de planning en besluitvorming aanzienlijk verbetert.

© Source.ag/Harvest House
Jelte van Kammen (Harvest House) en Rien Kamman (Source.ag)

Nauwkeuriger voorspellen dan ooit
"Deze uitbreiding laat zien hoe serieus we zijn over innovatie en duurzaamheid," aldus Yvonne Geurten, Commercieel Directeur bij Harvest House. "Met de AI van Source.ag kunnen we slimmer telen en voorspellen we onze oogst snel en nauwkeuriger dan ooit. Zo verminderen we onnodige verspilling en stroomlijnen we de keten. Dit verstevigt onze positie als koploper in duurzame groenteproductie en benadrukt onze visie: een efficiënte en duurzame versketen. Maar om deze voordelen volledig te benutten, is optimalisatie van vraag en aanbod door de héle keten noodzakelijk. Daarom roepen we grote retailers op om te investeren in vraagvoorspelling en de samenwerking met telers te versterken, want als we vraag en aanbod beter op elkaar afstemmen, dan benutten we samen het volle potentieel van slimme teelt."

Door met behulp van AI voorspellingen te bundelen per productsegment kan Harvest House het verwachte aanbod slimmer laten aansluiten op de vraag vanuit de retail. Dat leidt tot minder voedselverspilling, een strakkere planning en hogere klanttevredenheid.

© Source.ag/Harvest House

Minder verspilling
"Forecasting is een van de grootste uitdagingen in de groente- en fruitsector. Het zorgt voor onnodige verspilling en financiële schade bij zowel telers als retailers," zegt Rien Kamman, CEO en medeoprichter van Source.ag. "We zijn trots dat we Harvest House ondersteunen bij het uitrollen van AI-gedreven voorspellingen op al hun tomatenhectares. Juist nu - met toenemende druk op voedselzekerheid door klimaatverandering - is het belangrijker dan ooit dat verse producten beschikbaar en betaalbaar blijven. Deze samenwerking draagt daar direct aan bij door betere voorspelbaarheid, minder verspilling en een sterkere voedselketen."

Harvest Forecast AI is speciaal ontwikkeld voor hightech kasbedrijven. De technologie combineert real-time teeltdata, historische groeipatronen en slimme algoritmes om betrouwbare voorspellingen te maken van volumes, productspecificaties en oogstschema's. Zo wordt het hele proces van kas tot schap geoptimaliseerd en brengt meer grip en efficiëntie in de keten.

© Source.ag/Harvest HouseSource Harvest is een van onderdelen van het grote softwarepakket dat Source.ag aanbiedt. In Source Harvest Forecast is oogstvoorspelling meer gefinetuned, en behalve telers doen ook verkooppartijen er ervaring mee op, vertelde Rien Kamman van Source.ag onlangs nog in dit interview met GroentenNieuws.

Voor meer informatie:
Source.ag
info@source.ag
www.source.ag


Harvest House
info@harvesthouse.nl
www.harvesthouse.nl

Publicatiedatum: