Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Franse consument wil banaan uit Guadeloupe of Martinique, maar prijs is struikelblok"

François Moran, directeur van Tropibana op de groothandelsmarkt Rungis bij Parijs, is een groot pleitbezorger van de banaan uit Guadeloupe en Martinique. Het is een product dat zijn vader vroeger al verkocht op deze grootste versmarkt ter wereld. "Het is een fantastische banaan. Ze is Frans, Europees, en gewoon ontzettend lekker. Voor ik het bedrijf overnam, verkocht mijn vader uitsluitend deze herkomst. Maar inmiddels, tot mijn spijt, verkoop ik net zoveel bananen uit Guadeloupe en Martinique als uit Latijns-Amerika. Ik zou het aandeel Franse bananen graag weer verhogen, maar dat wordt steeds lastiger."

© Tropibana

Noodgedwongen overstap naar andere herkomst
De verschuiving in het aanbod werd versneld door teeltproblemen op de Franse Antillen. "In oktober, november en december 2024 en begin januari 2025 kregen de plantages flinke klappen door slecht weer. Daardoor liepen we tegen grote leveringsproblemen aan. Minder volume, mindere kwaliteit, en kleinere maten. Daarbovenop kwamen ook nog forse vertragingen bij de scheepvaart. We hadden geen andere keus dan tijdelijk uit te wijken naar andere herkomsten om onze klanten te kunnen blijven beleveren."

Prijzen en maten maken het moeilijk voor de Franse banaan
Hoewel de situatie inmiddels wat stabieler is, merkt Moran dat het lastig is om het marktaandeel van de Franse banaan te herstellen. "Vroeger was ik fel tegen de Amerikaanse banaan, maar die teeltproblemen van een paar maanden geleden hebben me doen omschakelen. En nu is het moeilijk om weer terug te gaan. Sommige klanten zijn loyaal gebleven aan de Franse banaan, maar anderen zijn gewend geraakt aan het alternatief. Dat heeft vooral met de prijs te maken. Iedereen zegt wel de banaan uit Guadeloupe of Martinique te willen, maar zodra het om de prijs gaat, haken ze af."

Volgens Moran is het simpel: "De Franse banaan speelt niet met dezelfde spelregels als de Amerikaanse of Afrikaanse. Telers krijgen een heel andere vergoeding. Daarnaast mogen we in Frankrijk veel minder middelen gebruiken om de bananen te behandelen. Dat heeft gevolgen voor de opbrengst en de maten. Franse klanten willen graag grote bananen, maar als je niet mag behandelen, kun je die moeilijk leveren."

Sterke positie in Parijs, maar druk van andere regio's
Ondanks de uitdagingen blijft de Franse banaan een belangrijk product op de Parijse markt. "Helaas verliest de Franse banaan terrein in andere regio's, vooral door agressieve promoties van Amerikaanse en Afrikaanse bananen. Maar hier in Parijs blijft de Franse herkomst sterk overeind. Vergeet ook niet dat één op de vier mensen uit de Antillen tegenwoordig in Parijs en omgeving woont. Dat zijn er ruim 230.000 volgens officiële statistieken en dat zie je terug in de vraag."

Voor meer informatie:
François Moran
Tropibana
Tel: +33 620 17 20 13 (Frankrijk)
f.moran@atominternational.com