De wereldmarkt voor avocado's en blauwe bessen zit al een tijd in de lift. Gezonde voeding blijft populair, en daar profiteren deze producten van. Ondanks verhalen over enorme sprongen in de opbrengst blijft het echte groeitempo eerder bescheiden. In de VS zijn de prijzen gestegen, terwijl de Europese markt stabiel blijft.
© Viru Group
Peru zit nu midden in het avocadoseizoen. Viru Group, een grote exporteur van groenten en fruit, kijkt met vertrouwen, maar ook voorzichtigheid naar de markt. "Dit jaar verwachten we een omzet van €525 miljoen", zegt Yoselyn Malamud, een van de leidinggevenden. Het bedrijf werkt met drie pijlers: verse producten, diepvries en conserven. De avocado is het paradepaardje van de verse tak. Viru teelt het gewas op 2.500 hectare eigen grond, verdeeld over Trujillo en Paramonga, en exporteert vooral naar de VS en Europa.
Toch is er op de wereldmarkt veel speculatie. "Er werd gesproken over een volumestijging van 37% uit Peru, maar dat is niet realistisch. Wij verwachten hooguit 10% groei ten opzichte van vorig jaar. En dat was al een zwak jaar", legt Malamud uit. "De toename komt vooral uit berggebieden waar avocado's op andere momenten van het jaar geoogst worden. De prognoses die Peru afgeeft, zijn meestal te optimistisch."
© Viru Group
De Verenigde Staten worden steeds belangrijker als afzetmarkt. "Californië is eerder begonnen met oogsten, Mexico heeft minder aanbod. Daardoor ontstaat er ruimte in de markt. De prijzen in de VS liggen nu tussen de €33 en €38 per karton van 11,4 kilo. Dat is flink hoger dan vorig jaar", vertelt Malamud. "De aanvoer naar Europa blijft vergelijkbaar met die van vorig jaar, vooral in de periode juni tot en met september."
© Viru Group
Viru zet sterk in op risicospreiding. Door de afzet over meerdere markten te verdelen en kantoren te openen in Europa en de VS, wil het bedrijf zich wapenen tegen klimaatrisico's, logistieke knelpunten en valutaschommelingen. "We hebben directe distributie in Europa en hebben twee jaar geleden Superior Foods in de VS overgenomen. Daardoor hebben we toegang tot klanten en leveranciers in verschillende landen", aldus Malamud.
© Viru Group
De logistiek blijft een uitdaging. "Vrachtkosten zijn nog steeds hoog: tussen de $6.300 en $6.800 per container. Vorig jaar betaalden we nog rond de $4.500 en $5.000. Er zijn genoeg containers, maar de prijzen zijn niet gezakt."
Naast verse producten is ook de diepvrieslijn een sterk punt van Viru. Het bedrijf is marktleider in de export van onder meer mango's, aardbeien, avocado's en blauwe bessen. "Qua volume is diepvries onze grootste tak", legt Malamud uit. Daarnaast zet het bedrijf in op rassenvernieuwing, om smaak en kwaliteit te garanderen. "De consumptie van avocado's en blauwe bessen groeit elk jaar. Daarom investeren we in nieuwe rassen die beter smaken, een goede textuur hebben en rendabel zijn."
Tot slot benadrukt Malamud het belang van langdurige relaties met klanten. "We werken al 20 tot 25 jaar samen met veel supermarktketens. Nu er een invoertarief van 10% geldt in de VS, delen we de extra kosten met onze klanten. We zoeken altijd samen naar oplossingen."
Voor meer informatie:
Yoselyn Malamud (CEO)
Viru Group
ymalamud@virugroup.com
www.virugroup.com