Een automatische check aan de poort zorgt ervoor dat altijd de juiste chauffeur toegang tot de terminal krijgt. Deze zogenaamde controle op de uitvoerend vervoerder werkt nu bij alle deepsea-terminals op de Maasvlakte in Rotterdam. Mogelijke misstanden bij het afhalen van containers worden zo verder teruggedrongen, zo meldt De Vertrouwensketen.
De deepsea-terminals op de Maasvlakte hebben de controle op de uitvoerend vervoerder ieder op een eigen moment ingevoerd. Achtereenvolgens zijn de ECT Delta terminal, ECT Euromax terminal (beide onderdeel van Hutchison Ports ECT Rotterdam), Hutchison Ports Delta II, RWG en meest recent APM Terminals Maasvlakte II ingestapt. De deelnemende terminals zien de controle aan de terminalpoort als een vanzelfsprekend sluitstuk van de in Rotterdam ingevoerde Vertrouwensketen. Sinds begin 2025 verstrekken deepsea-rederijen voor het ophalen van containers geen fraudegevoelige pincodes meer. In de Vertrouwensketen gaat het ophaalrecht veilig digitaal van schakel naar schakel. Op het moment dat een chauffeur zich meldt aan de terminalpoort vormt de controle op de uitvoerend vervoerder een laatste beveiligingsslag.
Eenvoudige werking
De controle aan de poort op de uitvoerend vervoerder gebeurt door het unieke EAN-nummer op de CargoCard van de bezoekende chauffeur te vergelijken met het EAN-nummer zoals opgegeven in de voormelding van de vervoerder via het Port
Community System van Portbase. Alleen als beide nummers overeenkomen, kan de chauffeur verder. De uitgifte van EAN-nummers gebeurt door Secure Logistics.
Bron: De Vertrouwensketen