Aldi-topman hekelt traag planningsproces in VK
De CEO van Aldi UK, Giles Hurley, uit stevige kritiek op het trage en complexe planningssysteem in het Verenigd Koninkrijk. Volgens hem zorgen bureaucratie en tegenwerking van concurrenten ervoor dat de uitbreiding van Aldi – en daarmee het creëren van nieuwe banen – ernstig vertraagd wordt. "Ooit duurde een planningsprocedure slechts 12 weken, nu kan dat oplopen tot wel drie jaar," zei Hurley in een interview met The Times. "Er zijn allerlei obstakels bijgekomen die ons verhinderen om het tempo van groei aan te houden dat we nastreven. Het proces is veel ingewikkelder geworden." Aldi wil de komende jaren fors uitbreiden in het VK, maar stuit steeds vaker op planningsproblemen en formele bezwaren van andere supermarkten, wat leidt tot frustratie bij de discounter.
Bron: retailgazette.co.uk
België: Colruyt heeft overname Delitraiteur afgerondDe 41 Delitraiteur winkels en al hun werknemers zijn nu officieel overgedragen aan Colruyt Group, na de goedkeuring van de overname door de Belgische mededingingsautoriteit. Voorlopig verandert er niets aan het concept.
Bron: retaildetail.eu
Mercadona zet jaarrond stevig in op Spaanse aardappelen
Supermarktketen Mercadona onderstreept opnieuw zijn inzet voor Spaanse AGF, met een bijzondere focus op aardappelen van eigen bodem. Dankzij een slim opgezet dubbeloogstsysteem kunnen klanten bijna het hele jaar door Spaanse aardappelen kopen in de winkels. Half mei start het zomerseizoen, met de eerste aanvoer uit het zuiden en midden van Spanje. In augustus volgt de belangrijkste oogst uit Castilië en León, het grootste aardappelteeltgebied van het land. Ook tijdens de winter blijft de Spaanse aardappel beschikbaar, dankzij de zogeheten 'groene aardappelcampagne' – een strategie van Mercadona om ook in januari, februari en maart uitsluitend binnenlandse aardappelen aan te bieden. Het bedrijf werkt hiervoor nauw samen met negen Spaanse leveranciers, waaronder Hijolusa, Meléndez, Gómez en Udapa. In de winkels zijn aardappelen beschikbaar in uiteenlopende formaten, afgestemd op verschillende consumentenbehoeften. Met deze aanpak versterkt Mercadona niet alleen de positie van de Spaanse landbouw, maar biedt het consumenten ook het hele jaar door toegang tot verse, lokaal geteelde aardappelen.
Bron: info.mercadona.es
VK: Morrisons gaat 2.500 artikelen schrappen in grote supermarktveranderingMorrisons heeft plannen onthuld voor een ingrijpende hervorming van zijn winkels in het VK, met plannen om 2.500 artikelen te schrappen. De vernieuwing van Morrisons zal zich concentreren op de Market Street selectie, een favoriet onder klanten voor vers vlees, zeevruchten, groenten en bakkerijproducten.
Bron: liverpoolecho.co.uk
Winkelcentra met meerdere supermarkten steeds gewoner in EstlandLidl heeft plannen aangekondigd om een nieuwe winkel te openen in Järve Keskus in Tallinn, waar de concurrerende supermarktketen Selver al jaren actief is. Hoewel het hebben van meerdere supermarkten in één winkelcentrum een redelijk nieuwe trend is in Estland, is het al langer gebruikelijk in de Scandinavische landen.
Bron: news.err.ee
Makro breidt uit in SpanjeMakro breidt zijn online marktplaats voor de horeca in Spanje en Portugal uit met een nieuw logistiek centrum in Azuqueca de Henares, Spanje. Het wordt beheerd door Metro Markets en beschikt over geavanceerde logistieke technologie voor efficiënte orderverwerking, inclusief de verwerking van omvangrijke apparatuur.
Bron: esmmagazine.com
SuperValu test schapscannende robot in Ierse winkels
SuperValu, de Ierse supermarktketen die onderdeel is van de Musgrave Group, test momenteel de Tally-robot van technologiebedrijf Simbe in verschillende winkels. Deze schapscanningsrobot controleert automatisch de voorraad op de winkelvloer, waardoor personeel tijd bespaart en producten beter beschikbaar blijven voor klanten. De proef is inmiddels in fase twee beland, waarin Tally nauwer wordt geïntegreerd met bestaande systemen en winkelprocessen. SuperValu geeft aan dat de resultaten tot nu toe positief zijn. Als de verdere tests succesvol verlopen, zal de keten de robot in meer winkels inzetten. Met deze stap onderzoekt SuperValu hoe technologie kan bijdragen aan efficiënter voorraadbeheer en een verbeterde winkelervaring.
Bron: retailtechinnovationhub.com
België: Collect&Go breidt thuisbezorging uit in Antwerpen, Limburg en Waals-BrabantCollect&Go is in 2020 gestart met thuisbezorging in Gent. Dankzij een sterke groei, die de komende maanden zal aanhouden, kan 60% van de Belgische huishoudens nu voor deze optie kiezen. Vandaag breidt Collect&Go's thuisbezorging specifiek uit naar 74 gemeenten in Antwerpen, Limburg en Waals-Brabant, wat het totaal op 435 gemeenten in België brengt.
Bron: press.colruytgroup.com
Denemarken: Salling Group onthult nieuwe organisatiestructuurDe Deense retailer Salling Group heeft zijn managementstructuur herzien en organiseert zich voortaan geografisch in vier business units: Denemarken, Polen, Duitsland en de Baltische staten. Elk van deze regio's krijgt een eigen management en lokaal leiderschapsteam, dat verantwoordelijk wordt voor de dagelijkse operaties. Met deze stap wil het bedrijf groeikansen beter benutten. Salling Group verwacht dat in de toekomst 40% van de totale omzet buiten Denemarken zal worden behaald. .
Bron: esmmagazine.com
M&S lanceert Plan A projecten om in het VK geteelde groenten en fruit te stimulerenMarks & Spencer (M&S) heeft onder haar Plan A-duurzaamheidsprogramma nieuwe stappen gezet om meer Britse groenten en fruit aan te bieden en tegelijkertijd de CO₂-uitstoot van geïmporteerde producten te verlagen. De Britse retailer is de eerste supermarkt in het VK die dit jaar al vroeg in het seizoen Britse Tenderstem® broccoli aanbiedt – drie weken eerder dan normaal. De broccoli ligt inmiddels in de winkels en is ook beschikbaar via Ocado. Naast groenten richt M&S zich via Plan A ook op zachtfruit. Zo wordt er geëxperimenteerd met precisiebestuivingstechnologie om de opbrengst en kwaliteit van Britse aardbeien te verhogen. Daarbij gaat het onder meer om exclusieve rassen zoals Red Diamond, King en White Pearl.
Bron: grocerygazette.co.uk
Frankrijk: Carrefour heeft zeer sterk potentieel als zelfstandig bedrijf, zegt CEOCarrefour, Europa's grootste supermarktketen in voedingsmiddelen, ziet geen noodzaak voor een grote transformatie om verder te groeien. Volgens CEO Alexandre Bompard beschikt het bedrijf over "een zeer sterk potentieel" om zelfstandig door te groeien. Op de vraag naar recente mediaberichten waarin werd gesuggereerd dat Ahold Delhaize eind 2024 verkennende gesprekken zou hebben gevoerd over een mogelijke overname van Carrefour – plannen die in januari weer van tafel zouden zijn geveegd – hield Bompard zich op de vlakte. "Ik geef geen commentaar op dit soort geruchten," zei hij tijdens de aandeelhoudersvergadering.
Bron: reuters.com
VK: Aldi opent deze zomer tien nieuwe winkelsAldi opent de komende 14 weken tien nieuwe winkels, terwijl nog eens 30 winkels een opfrisbeurt krijgen. De op drie na grootste supermarkt van het VK, die nu meer dan 1.050 winkels heeft, zal nieuwe winkels openen in gebieden zoals Oldbury in de West Midlands, Fulham Broadway in Londen en Brighouse in West Yorkshire.
Bron: aldipresscentre.co.uk
Polen: Eurocash Group ziet 7% omzetdaling in Q1 2025Eurocash Group heeft in het eerste kwartaal een omzetdaling van 7,6% geboekt ten opzichte van vorig jaar, tot PLN 6,9 miljard (€1,6 miljard). Die daling is deels toe te schrijven aan het later vallen van Pasen dit jaar. Ondanks de lagere omzet bleef de EBITDA-marge stabiel op 1,8%, goed voor PLN 121 miljoen (€28 miljoen). Het nettoverlies kwam uit op PLN 87 miljoen (€20 miljoen), wat 0,3% minder is dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar.
Bron: esmmagazine.com
Inflatie levensmiddelen VK bereikt hoogste niveau in 15 maandenDe prijsinflatie van Britse levensmiddelen steeg tot 4,1% in de vier weken tot 18 mei, het hoogste niveau sinds februari vorig jaar. Dit vergroot de druk op consumenten die toch al te maken hebben met hogere huishoudrekeningen, zo blijkt uit gegevens van marktonderzoeker Kantar.
Bron: reuters.co.uk
VK: Indiase supermarkt opent in Harrogate onder nieuwe naam
Een nieuwe Indiase supermarkt heeft onlangs haar deuren geopend in Harrogate, en doet dat onder een nieuwe naam: Namaste Supermarket. De winkel is gevestigd aan Station Parade, in het pand dat eerder werd gebruikt door Go Herbs.
Namaste Supermarket biedt een breed assortiment aan, waaronder verse groenten en fruit, alcoholische dranken en tabaksproducten. Met de opening speelt de winkel in op de groeiende vraag naar internationale en etnische producten in de regio
Bron: yourharrogate.co.uk