Simplyfruit, gevestigd in Noord-Ierland, begon in 1987 met de seizoensgebonden verwerking van lokale Bramley appelen voor een lokaal conservenbedrijf. Sindsdien hebben ze een lange weg afgelegd. Het bedrijf haalt nu fruit van over de hele wereld en levert kant-en-klaar fruit aan retailers in Ierland en het VK, maar ook aan foodserviceklanten.
© Simplyfruit
"We hebben de afgelopen jaren veel gedaan om het bedrijf te laten groeien," zegt Connor McCann, directeur van het bedrijf. "Ons productassortiment omvat 20 merklijnen, met verpakkingsopties van zakjes van 50 gram voor eenmalig gebruik tot grotere potten van 750 gram om te delen. De populairste fruitsoorten zijn mango, ananas, meloen, druiven en appelen."
© Simplyfruit
"Na Brexit moesten we echt de balans opmaken en ons assortiment kritisch onder de loep nemen. Door de nieuwe regelgeving kregen we veel meer papierwerk, duurden processen langer en stegen de kosten. Daarom hebben we onze lijnen teruggebracht tot het kernassortiment en ons gericht op populaire producten. We hebben de leveringen aan retailers in het zuiden verhoogd vanwege de problemen die zij ondervonden bij het transport van producten van het VK naar de Ierse Republiek, na de invoering van uitgebreide controles in de havens. Waar sommige retailers nog 40 SKU's uit het VK importeerden, konden wij binnen drie weken 20 merkproducten leveren. Na het eerste volledige verkoopjaar presteerden deze 20 merkproducten zelfs beter dan het vorige assortiment. Dit bewijst dat je bij de basis moet beginnen."
"De afgelopen jaren hebben we gewerkt aan het op orde brengen van die basis en het automatiseren van onze verwerkingsfabriek. Ik heb het geluk gehad onze collega's in Europa te bezoeken om te zien hoe zij te werk gingen. Soms zag ik dat wij het beter konden doen, maar in andere gevallen liepen wij voorop."
© Simplyfruit
Connor verwelkomde de handelsovereenkomst tussen het VK en de EU, die de import zeker zou vergemakkelijken, aangezien het grootste deel van de producten via Rotterdam het VK binnenkomt. "We zijn volledig op de hoogte van alle compliance-regels en hebben nog nooit problemen gehad. Iedereen zal hier weer aan moeten wennen: importeurs, DEFRA, vervoerders. De kwaliteitsnormen blijven hetzelfde, maar het grote probleem is de onzekerheid rondom alles, omdat er geen garanties of vaste tijdschema's zijn."
Connor ziet hun producten als een uitstekende manier om fruit te leveren aan mensen die bijvoorbeeld geen hele meloen of drie verschillende soorten willen kopen. "Ze kunnen de gemengde verpakking kopen en zo toch van alle drie de fruitsoorten genieten. We hebben ook een verhaal te vertellen over hoe fruitvariëteiten zijn veranderd; het is niet meer het lichtzure of smaakloze fruit dat je vroeger als kind kreeg. Tegenwoordig is fruit veel lekkerder. Bovendien kan ons fruit zich niet verbergen onder de schil: what you see is what you get."
© Simplyfruit
Vorig jaar onderging Simplyfruit een volledige rebranding, waarbij ook het logo werd vernieuwd. Dit was deels ingegeven door de behoefte aan een frisse uitstraling en mede door het team dat ze sponsoren: het All-Ireland-winnende Gaelic Football-team.
"De verssector heeft over het algemeen een sterke groei in de vraag gezien, vooral sinds Covid, toen mensen bewuster en gezonder gingen eten. Daarnaast is er nu een betere beschikbaarheid van producten voor consumenten. We lanceren een Pink Lady bruisend sap, gemaakt van appelklokhuizen die normaal worden weggegooid. Dit is een geweldig product en draagt bij aan onze duurzaamheidsdoelstellingen. Volgend jaar brengen we ook mango- en ananassap op de markt."
Voor meer informatie:
Connor McCann
Simplyfruit
Tel: +44 2838350807
connor@simplyfruit.com
www.simplyfruit.com