Er is altijd druk op telers en verzenders om milieuvriendelijker te werken, de uitstoot en ecologische voetafdruk te verminderen, maar zoals in elke sector moeten oplossingen voor deze problemen ook financieel voordelig en praktisch zijn en bruikbaar in de teeltgebieden en de koudeketen. Een van de grootste uitdagingen voor AGF-exporteurs uit Thailand was het gebruik van polystyreen dozen voor het vervoer van producten zoals babymaïs naar Europa.
© Coolport Asia
Chris Catto-Smith, Managing Director van Freshport Asia, begon jaren geleden aan een oplossing te werken om polystyreen dozen uit de Thaise AGF-koelketen te verwijderen toen hij probeerde de markt voor babymaïs in het VK te helpen heroveren. Babymaïs werd altijd verscheept in polystyreen dozen, maar deze waren niet langer acceptabel in Europa. "De oplossing was een drievoudige afweging," legt Chris uit. "We wilden de piepschuimdozen verwijderen, maar het toch levensvatbaar houden voor de telers en de export, en natuurlijk een product van hoge kwaliteit leveren aan de retailers."
Er werd een nieuwe oplossing gepresenteerd die het gebruik van polystyreen elimineerde door het te vervangen door thermisch gevoerde vliegtuigcontainers (ULD's), geventileerde kartonnen dozen en voorkoeling vóór de vlucht, waardoor een efficiëntere verzendcapaciteit en lagere kosten voor luchtvaartmaatschappijen en telers mogelijk werden. Deze oplossing leverde aanzienlijke milieuvoordelen op, zoals minder voedselverspilling en brandstofverbruik, terwijl ook de luchtvrachtcapaciteit toenam.
© Coolport Asia
"Polystyreen dozen zijn niet efficiënt voor het vervoer van bederfelijke goederen, omdat ze door onvoldoende koeling een warmteval worden en de natuurlijke opwarming van de groenten en fruit zorgt voor afbraak van het product. De polystyreen dozen waren ook volumineus en de koelgelpacks voegden extra gewicht toe aan de lading. Extra gewicht kost meer geld aan transport, onvoldoende koeling betekent meer voedselverlies en een lagere algehele dichtheid betekent minder inkomsten voor de luchtvaartmaatschappij."
"Door de juiste procedures voor het voorkoelen in de luchtvrachtterminal uit te voeren en geventileerde kartonnen dozen te gebruiken, kon de temperatuur worden verlaagd en gehandhaafd, het gewicht worden verlaagd en meer product per container worden vervoerd. Er past bijvoorbeeld 1.300 kilo in één LD.3 container in plaats van dat de verzender minimaal 600 kilo volumetrisch gewicht betaalt voor 450 kilo daadwerkelijk product. Esner-zendingen stelden luchtvaartmaatschappijen in staat om het dubbele in rekening te brengen voor de eerste container en de vrijgekomen ruimte te verkopen voor extra containers. Deze oplossing creëert waarde voor luchtvaartmaatschappijen en verlaagt de kosten voor telers en minimaliseert schade aan het product door goede koeling."
© Coolport Asia
Analyse van de milieu-impact van polystyreen
Het gaat echter niet alleen om kostenbesparing; de milieu-impact van polystyreenverpakkingen is enorm, het genereert veel afval, vereist veel vrachtwagenbewegingen en verbruikt grote hoeveelheden brandstof. Chris berekende dat één grote verlader wekelijks 76 kubieke meter polystyreenafval produceert, wat leidt tot aanzienlijke stortkosten en milieusancties op de plaats van bestemming. Hij merkte ook op dat alleen al het leveren van kartonnen verpakkingen van leveranciers aan pakstations milieuvriendelijker is, omdat er slechts 200 liter brandstof nodig is voor de levering in vergelijking met 11.000 liter voor polystyreen dozen.
De polystyreen dozen moesten bij aankomst in het VK ook worden weggegooid, wat een kostbare aangelegenheid was. "We schatten ook dat de export van Thailand 40 ton polystyreenafval per jaar creëerde in het VK, gelijk aan het volume van een flatgebouw van 30 verdiepingen. Door gebruik te maken van een koelvrachtproces hebben ze sinds de start van het programma ongeveer een miljoen polystyreen dozen geëlimineerd.
Voor meer informatie:
Chris Catto-Smith
FreshPort Asia
cattoc@gmail.com
www.freshport.asia