Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
meer dan 700 Spaanse AGF'ers

Fotoreportage Aecoc-congres in Valencia

Op 27 en 28 mei vond in Valencia de 27e editie van het Aecoc-congres voor groenten en fruit plaats. Met meer dan 700 deelnemers – van telers en handelaren tot toeleveranciers en vertegenwoordigers van grote Spaanse supermarktketens – was het weer een recordeditie.

© Joel Pitarch | AGF.nl
Paula Crespo, César Salinas en Roland Castillejo van Planasa

Klik hier om de fotoreportage te bekijken

De presentaties draaiden om grote thema's zoals de veranderende wereldmarkt, duurzaamheid, concurrentiekracht, consumententrends, innovatie, en het belang van samenwerking en communicatie binnen de keten.

Ignacio Biedma presenteerde opmerkelijke cijfers tijdens zijn lezing "De markt van FMCG en groenten en fruit". Volgens hem is de Spaanse AGF-sector in het eerste kwartaal van 2025 met 5,3% gegroeid in volume en zelfs met 11,2% in waarde.



© Joel Pitarch | AGF.nl
Juan Manuel Coello, commercieel directeur, met Javier Meléndez, CEO van Patatas Meléndez

Vooral de groentesector deed het goed: een plus van 5,5% in volume en 8,7% in waarde. De hardste stijgers waren aardappelen (+6,2%), wortelen (+7,8%) en komkommers (+7,5%).

Ook het fruitsegment liet stevige groei zien: +5,2% in volume en +13,4% in waarde. Druiven sprongen eruit; die zijn steeds minder seizoensgebonden en worden inmiddels jaarrond geïmporteerd uit verschillende landen. Daarnaast deden ook avocado's, kiwi's, aardbeien, bananen, sinaasappelen en seizoensfruit als watermeloen, meloen, kersen en nectarines het uitstekend. Deze cijfers bevestigen dat de Spaanse fruitconsumptie zich verder herstelt.

© Joel Pitarch | AGF.nl
Patricia Sagarmínaga van Amfresh, Fina Mena van Moyca, Iago Eytor van Mercadona, Lidia Aracil en Miriam Cutillas van Uvasdoce Fresh

Een rapport van onderzoeksbureau NIQ wijst op drie structurele veranderingen die het koopgedrag in de komende jaren flink zullen beïnvloeden: demografische verschuivingen, de consument die steeds bewuster kiest voor gezondheid en duurzaamheid, en de opkomst van het 'vloeibare' winkelmodel – een mix van fysiek winkelen en online kopen.

© Joel Pitarch | AGF.nl

Voor 2054 wordt verwacht dat een op de drie inwoners van Spanje van buitenlandse afkomst is, en dat 30% van de bevolking ouder is dan 65. Dat vraagt om een voedingsaanbod dat beter inspeelt op individuele behoeften en gezondheid. Consumenten hechten steeds meer waarde aan producten die energie geven, bijdragen aan een gezonde spijsvertering, de stofwisseling ondersteunen en het emotionele welzijn versterken.

© Joel Pitarch | AGF.nl
Núria Martínez van Cinco al Día

De grens tussen fysiek en online shoppen vervaagt, waarbij gemak en snelheid leidend zijn in het koopproces. Op dit moment wordt 72% van de groenten en fruit verkocht via supermarkten en hypermarkten. Ongeveer 27% gaat via speciaalzaken. Slechts 1% van de aankopen gebeurt online, maar dat aandeel groeit gestaag.

José María Bonmatí, algemeen directeur van Aecoc, verwacht dat de Spaanse economie dit jaar met zo'n 2,5% groeit – beter dan veel andere Europese landen. Hij roemt de veerkracht van bedrijven, de groei van de werkgelegenheid en het belang van het toerisme, dat naar verwachting €126 miljard zal opleveren in 2025.

Toch zijn er ook zorgen: personeelstekorten in bepaalde sectoren, toenemend ziekteverzuim en complexe regelgeving die de concurrentiepositie onder druk zet. Bonmatí pleit daarom voor investeringen in opleiding, innovatie en talentontwikkeling. Ook benadrukt hij dat winst maken essentieel blijft voor economische groei en sociale stabiliteit. De discussie over arbeidstijdverkorting moet volgens hem in goed overleg en met oog voor de balans tussen productiviteit en werknemersrechten gevoerd worden.

© Joel Pitarch | AGF.nl
Patricia Vallejo en Joaquín Fernández van Afco promoten de Uniq kartonnen verpakkingen

Ana Rodríguez, Secretaris-Generaal voor Voedselveiligheid binnen het Spaanse ministerie van Landbouw, prees de flexibiliteit van de AGF-sector. Spanje is inmiddels de grootste exporteur van de EU. Ze onderstreepte het belang van minder plasticgebruik en pleitte voor herbruikbare en recyclebare verpakkingen, zoals ook vastgelegd in de Nationale Voedselstrategie. Tegelijk waarschuwde ze voor risico's vanuit het buitenland. De internationale spanningen maken de sector – die sterk afhankelijk is van export – kwetsbaar.

Miguel Barrachina, Valenciaans minister van Landbouw, benadrukte de kracht van de lokale agrofoodsector. De totale productie in de regio bedroeg €9,3 miljard, waarvan €4 miljard uit fruit en €1,2 miljard uit groenten kwam. De sector boekte een handelsoverschot van €3,5 miljard en speelt een sleutelrol in export, werkgelegenheid en regionale ontwikkeling.

Klik hier om de fotoreportage te bekijken