Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

België verbiedt vanaf 2026 reclame voor ongezonde voeding voor jongeren

Vanaf volgend jaar mogen voedingsbedrijven België met ongezonde producten niet meer adverteren bij kinderen tot 16 jaar. De regels zijn ook van toepassing op sociale media en in de buurt van basis- en middelbare scholen. De Belgische voedingsindustrie legt zichzelf strengere regels op. Het gaat onder andere over advertenties voor snoep, koekjes, frisdranken, ijs en chocolade, honing, confituur en veel ontbijtgranen.

De vastgelegde criteria voor het zout-, suiker- en vetgehalte verschillen per voedingscategorie, maar sluiten zo goed als alle producten uit die geen Nutri-Score A halen. De afspraken gelden voor de voedingsbedrijven, de supermarkten en voor restaurantketens zoals Pizza Hut, Burger King en McDonald's. Ze worden niet in wetgeving gegoten, maar zijn een zelfregulerend initiatief van de vakorganisaties Fevia, Comeos, United Brands Association en de Raad voor Reclame.

Bron: Fevia