Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Steeds meer Belgische kopers weten Franse groothandelsmarkt te vinden

Fresh Publishers bezoekt Groothandelsmarkt Euralimentaire in Lille

Na Rungis is de groothandelsmarkt van Lille – voorheen het MIN van Lomme – de tweede grootste van Frankrijk op het gebied van groenten en fruit. Sinds de oprichting in 1972 is de markt flink veranderd. Onder de nieuwe naam Euralimentaire maakt het nu deel uit van de economische strategie van de Métropole Européenne de Lille (MEL), die van deze plek een voorbeeldlocatie voor de voedingssector wil maken. Vorige week nam het team van FreshPublishers een kijkje achter de schermen van deze groothandelsmarkt in transitie.

© FreshPlaza

Een strategisch knooppunt voor voeding
De MEL zet al bijna twintig jaar stevig in op zogenaamde 'sites d'excellence', die telkens rond een sleutelthema zijn georganiseerd. Zo ontstond eerst Eurasanté (gezondheid), daarna Euratechnologies (digitale innovatie), en met Euralimentaire kwam in 2019 voeding als strategisch speerpunt aan bod.

De oude groothandelsmarkt MIN van Lomme kreeg toen een nieuw jasje en een nieuwe structuur: met de semi-privatisering konden groothandelaren eigenaar worden van hun bedrijfsruimtes. Volgens site-directeur Thomas Vincent werkt het beheer sindsdien als een soort vastgoedvereniging, waarbij besluiten collectief genomen worden. Het model lijkt op dat van Lyon, al behoudt de overheid hier bewust een actieve rol.

© FreshPlaza
Euralimentaire telt 60 gespecialiseerde groente- en fruitgroothandels (waarvan 2 in bloemen), 25 telers, 2.200 vaste klanten (van horecabedrijven tot supermarkten, marktkramers en instellingen), een jaaromzet van €228 miljoen en 200.000 ton verse groenten en fruit die jaarlijks verhandeld worden.

Klik hier voor de fotoreportage

© FreshPlaza
Thomas Vincent, directeur van Euralimentaire

Groei en modernisering in volle gang
Euralimentaire blijft volop investeren: de infrastructuur wordt vernieuwd, het dienstenaanbod uitgebreid en de activiteiten gevarieerd. Zo komt er een nieuw gebouw bij de ingang van het terrein, met vier verdiepingen en ruimte voor co-working en kantoren voor bedrijven in de sector.

© FreshPlaza

Daarnaast wordt er gebouwd aan een modern complex van 6.500 m², bedoeld voor verwerking en verbreding van groothandelsactiviteiten. Ook bestaande hallen – waaronder het historische Carreau des Producteurs, dat in de jaren '70 nog 200 telers huisvestte – worden heringericht tot productie- en opslagruimtes, inclusief koelcellen.

© FreshPlaza

Op logistiek vlak werkt men samen met de haven van Lille en de gemeente om de last mile efficiënter en duurzamer te organiseren. De luifels boven de markt worden binnenkort voorzien van zonnepanelen, wat de ecologische voetafdruk verder verlaagt.

Innovatie als motor: het start-upprogramma
Een moderne voedselhub is niets zonder innovatie. Al sinds 2016 biedt Euralimentaire onderdak aan een incubator voor foodtech-startups, met 1.000 m² ruimte voor begeleiding en ondersteuning. Sindsdien zijn meer dan 130 projecten begeleid, 55 bedrijven opgericht, ruim 240 banen gecreëerd en meer dan €20 miljoen aan investeringen opgehaald. Tot de opvallende innovaties behoren Nolow (een suiker- en alcoholvrije drank), Kaffi (een bruisdrank op basis van koffie, cichorei en adaptogene paddenstoelen) en Les Poppés de Ferm Fabrik, linzenchips die zonder frituurvet worden bereid via 'poppage' – verhitting onder druk.

© FreshPlaza
Rémi Verstraete, directeur van de incubator voor foodtech-startups

Interfel zet zich in voor consumptie van groenten en fruit
Euralimentaire is ook het thuis van het Comité Interfel Hauts-de-France, de regionale vertegenwoordiging van de Franse interprofessionele organisatie voor groenten en fruit. Deze zet zich in voor promotie, bewustwording bij beleidsmakers en het onder de aandacht brengen van de economische waarde van de sector.

Hoewel Hauts-de-France qua teelt goed scoort – tweede regio voor groenten, nummer één voor aardappelen en witlof – blijft de consumptie achter. Met gemiddeld 135 kilo per huishouden per jaar blijft men onder het nationale gemiddelde van 160 kilo. Volgens Hélène Meli en Amandine Cochet (voorzitter en afgevaardigde van Interfel in de regio) spelen financiële en culturele factoren een rol: kaas en vleeswaren blijven de koplopers in het regionale dieet.

© FreshPlaza

Daarom organiseert het comité acties om groenten en fruit zichtbaarder te maken. Zo vond in 2022 samen met de groothandelsmarkt het festival Le Goût en Couleurs plaats, gericht op het grote publiek.

Ook educatie krijgt aandacht. Via de École des Marchés, een initiatief van gepensioneerde groothandelaren, kunnen scholen en verenigingen de markt bezoeken. "We willen jongeren laten kennismaken met het vak van groothandelaar en vooral met de wereld van groenten en fruit", aldus vicevoorzitter Pascal Delval.

© FreshPlaza
Amandine Cochet, afgevaardigde van Interfel Hauts-de-France, presenteert de werkzaamheden van de interprofessionele samenwerking op lokaal niveau

Belgische kopers vinden vlot hun weg naar Lille
Dankzij de strategische ligging aan de snelweg tussen Lille, Parijs en Duinkerke bedient Euralimentaire niet alleen heel Noord-Frankrijk, maar trekt het ook steeds meer kopers uit België aan.

Yves Mustel, voorzitter van de vakgroep groothandelaren op Euralimentaire, ziet het duidelijk: "Voor Belgische inkopers – vooral uit het westen – is Lille gemakkelijker bereikbaar dan Brussel, waar de ring steeds vaker dichtslibt. Bovendien biedt de markt hier een breed en onderscheidend aanbod."

Vandaag komen er al zo'n 200 Belgische klanten geregeld inkopen doen in Lille, en dat aantal groeit gestaag.

© FreshPlaza
Yves Mustel

Klik hier voor de fotoreportage