Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Regelgeving zal gebruik silphie-papier verder bevorderen"

Na de eerste projecten met silphie-papier binnen de Schwarz Group in 2022 heeft dit duurzame verpakkingsmateriaal inmiddels een vaste plek op de markt veroverd. Tot nu toe werd Silphium perfoliatum of silphie vooral gebruikt voor groenten en fruit, maar de fabrikant, het Duitse OutNature ontvangt inmiddels ook de eerste aanvragen voor gebruik bij conventionele producten.

"Steen- en hardfruit, evenals citrus, zijn veelbelovende productgroepen," aldus het verkoopteam van OutNature. "Voor deze producten worden momenteel vaak verpakkingen van conventionele vezelmaterialen gebruikt, die relatief eenvoudig te vervangen zijn op bestaande verpakkingsmachines. Daardoor biedt silphie een snelle en haalbare kans voor succes op het gebied van duurzame verpakkingen."

© Hugo Huijbers | AGF.nl
Links Thomas Strieder en rechts Marcel Petrick vertegenwoordigden Out Nature dit jaar op de Biofach in Neurenberg

Goede prijs-prestatieverhouding
Een van de belemmerende factoren was soms de complexe inkoop van grondstoffen. "Hoewel de grondstoffenmarkt momenteel minder krap is dan in voorgaande jaren, blijft er sprake van een zekere volatiliteit. Dit maakt het werk binnen deze sector niet eenvoudiger," aldus OutNature. "Met onze materiaalmix kunnen we in principe zorgen voor een stabielere grondstofvoorziening en marktpieken en -dalen beter opvangen. Toch hebben grote schommelingen – vooral op het gebied van afval- en gerecycled papier – onvermijdelijk invloed op ons inkoop- en prijsbeleid. Door vooruit te plannen en een duurzaam inkoopbeleid te hanteren, proberen we dergelijke prijsschommelingen op te vangen. We doen dit onder meer via schaalvoordelen en het toepassen van meervoudige inkoopstrategieën."

De concurrentie op het gebied van duurzame verpakkingsoplossingen voor zowel food- als non-foodproducten is inmiddels hevig en veelzijdig, aldus de vezelexpert uit Neckarsulm. Tal van bedrijven en onderzoeksinstellingen werken momenteel aan innovatieve, milieuvriendelijke verpakkingen die inspelen op de wensen van de moderne consument.

"Ons silphie-papier scoort goed in termen van prijs-prestatieverhouding," legt hij uit. "Het biedt hoge kwaliteit tegen eerlijke prijzen en wordt al succesvol toegepast in diverse sectoren. Het papier bestaat momenteel voor 35 procent uit vezels van de vezelhennepachtige silphieplant – een snel hernieuwbare, milieuvriendelijke grondstof – wat bijdraagt aan de duurzaamheid van deze slimme verpakkingsoplossing."

© Out Nature
Eerdere toepassingen voor groenten en fruit. Met de klok mee: biologische blauwe bessen, biologische Cameo-appels voor Kaufland, biologische troscherrytomaten voor Lidl Oostenrijk en biologische appels voor Lidl Duitsland

Volgens de fabrikant is silphie-papier robuust en extreem stabiel, wat weer helpt om de te verpakken producten te beschermen. "De productie van silphie-papier spaart ook hulpbronnen en vereist minder energie dan conventioneel papier. Bovendien worden er geen chemicaliën gebruikt bij de vezelproductie. De teelt van de silphie-plant bevordert ook de biodiversiteit van de bodem en draagt bij aan het behoud van bestaande ecosystemen. Een andere belangrijke factor is dat silphie-papier regionaal kan worden geproduceerd, wat de transportroutes verkort en de CO₂-voetafdruk dienovereenkomstig verkleint."

Hergebruik en opnieuw vullen van verpakkingen
Het toekomstpotentieel is vooral veelbelovend voor groenten en fruit. "Silphie-verpakkingen hebben zich al met succes een plaats veroverd op de markt en worden gebruikt door bedrijven als Kaufland en Lidl voor groenten en fruit," benadrukken de mannen. De PPWR-verpakkingsverordening zal het gebruik van silphie-papier naar verwachting alleen maar verder bevorderen. "Volgens de verordening moeten verpakkingen een bepaalde hoeveelheid gerecycled materiaal bevatten en moet het gebruikte materiaal tot het noodzakelijke minimum worden beperkt. Bedrijven moeten ook systemen implementeren voor het hergebruiken en opnieuw vullen van verpakkingen. Silphie-papier voldoet al aan veel van deze eisen, omdat het op een grondstofbesparende manier wordt geproduceerd en een goede CO₂-voetafdruk heeft. We gaan er daarom van uit dat de PPWR-verordening het gebruik van silphie-papier verder zal bevorderen en het belang ervan op de verpakkingsmarkt zal versterken."

Voor meer informatie:
Marcel Petrick
OutNature GmbH
Stiftsbergstraße 1
D-74172 Neckarsulm, Duitsland
Tel.: +49 7132 94 773761
info@out-nature.de
www.out-nature.de