A-merkprijzen stijgen nog steeds harder dan de prijzen van budgetmerken. Dat blijkt uit een nieuwe prijspeiling van de Consumentenbond. A-merken werden in 1 jaar gemiddeld 7% duurder, bijna het dubbele van de inflatie in dezelfde periode (3,7%). Budgetmerken stegen in deze periode gemiddeld 3% in prijs. Er zitten wel grote verschillen tussen supermarktketens onderling.
De Consumentenbond bekeek tussen april 2024 en april 2025 de prijzen van ruim 800 A-merkartikelen en 300 budgetmerkartikelen. Van de 100 meest verkochte A-merken stegen er 73 harder in prijs dan de inflatie. Omo (39%), Senseo (24%) en Robijn (23%) waren de grootste stijgers.
Slechts 7 A-merken uit de top 100 werden niet duurder. Budgetmerken zijn het goedkope alternatief voor A-merken. De prijzen van budgetmerken zitten vaak tientallen procenten onder die van A-merken. Er waren ook budgetproducten die daalden in prijs, terwijl de vergelijkbare A-merk variant duurder werd. Dit was onder andere te zien bij pindakaas (Calvé), chips (Lay's) en appelmoes (Hak).
Grote onderlinge verschillen
Bij Jumbo stegen de prijzen van A-merken het hardst, gemiddeld met 11%. Bij de andere supermarkten was de stijging 6% tot 7%. Jumbo geeft in een verklaring aan dat de forse stijging komt door hun zelfstandige, lokale inkoop. Jumbo heeft zich onlangs aangesloten bij 2 Europese inkooporganisaties en wil daarmee een inhaalslag maken.
Nettorama is het goedkoopst voor A-merken met 9% lagere prijzen dan gemiddeld. Dirk, Hoogvliet en Vomar zijn ook relatief goedkoop voor A-merken. Bij Poiesz werden de budgetmerken opvallend veel duurder, die stegen daar met gemiddeld 10%.
Inkoopmuren
Meerdere supermarkten laten weten dat de inkoopprijzen van A-merken de afgelopen jaren harder zijn gestegen dan die van budgetmerken. A-merkfabrikanten hullen zich hierover in stilzwijgen of leggen de verantwoordelijkheid bij de supermarkten.
In Duitsland en Frankrijk liggen de inkoopprijzen van A-merken vaak lager dan in Nederland, omdat supermarkten daar profiteren van schaalgrootte. Maar een aantal internationale A-merkfabrikanten staat niet toe dat Nederlandse supermarkten de producten voor diezelfde lage prijs over de grens inkopen. Door deze zogenoemde inkoopmuren betalen Nederlandse consumenten vaak meer dan in omliggende landen.
Bron: De Consumentenbond