Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Andalusische zoete aardappeltelers sluiten deuren vanwege Egyptische concurrentie

De zandgronden van Málaga, Huelva en Guardamar (Alicante) zijn ideaal voor de teelt van zoete aardappelen. Dit knolgewas, met zijn dunne schil, krijgt in de Spaanse keukens nog altijd minder aandacht dan de traditionele aardappel. In landen als Italië en het Verenigd Koninkrijk is de zoete aardappel echter allang ingeburgerd.

De grootste leverancier van zoete aardappelen wereldwijd is North Carolina (VS). "We hebben nog een lange weg te gaan zolang het VK zijn zoete aardappelen uit Amerika blijft halen, terwijl Spanje om de hoek ligt", zegt Francisco Mora, adjunct-directeur van Agropaco, een bedrijf uit Alicante dat broccoli, pompoenen, Romanesco en zoete aardappelen teelt.

© Agropaco

Volgens Mora is de zoete aardappel een populair product binnen een gezond voedingspatroon, vooral dankzij het hoge vezelgehalte. In Noord-Amerika is het een vaste waarde op het menu. "Daar is het de kalkoen onder de groenten", zegt hij. "In Spanje eten we er nog weinig van, maar de vraag groeit. Je ziet het bijvoorbeeld in de opkomst van gourmet hamburgers, waar friet steeds vaker wordt vervangen door zoete aardappel vanwege de oranje kleur en zoete smaak."

De zoete aardappel groeit het best in lichte, zanderige grond. En daarin is Egypte inmiddels een geduchte concurrent geworden. "Ze zijn de laatste jaren een echt probleem geworden", stelt Mora. "In Andalusië hebben bedrijven de deuren moeten sluiten door oneerlijke concurrentie uit Egypte op het gebied van duurzaamheid en arbeidsvoorwaarden." Ook wijst hij naar het EU-landbouwbeleid (GLB). "Dat beleid werkt juist tegen de eigen telers."

Hoewel het Egyptische seizoen niet exact samenvalt met het Spaanse, vallen hun grootste exportvolumes wel midden in de belangrijkste Spaanse afzetperiode: tussen oktober en januari, inclusief de feestdagen. "In die maanden overspoelen ze de markt met goedkope producten. Dat doet pijn", aldus Mora.

Een ander punt van zorg is de fytosanitaire controle. "Door de grote instroom van buitenlandse producten die niet aan de Europese eisen voldoen, verspreiden schimmels en bacteriën zich makkelijker", waarschuwt hij.

"Alleen Asaja ondersteunt ons in deze strijd tegen oneerlijke concurrentie", benadrukt Mora. "Je kunt niet blijven klagen over het verdwijnen van de land- en tuinbouw en het gebrek aan jonge opvolgers als de overheid toestaat dat dit soort concurrentie het werk onmogelijk maakt."

Wat broccoli betreft: "Die telen we alleen in de winter. We leveren onder andere aan het Britse koningshuis, Harrods en scholen. Voor kwaliteit gaan we nooit een compromis aan."

Romanesco, vervolgt hij, is een bekend product in Italië, maar moet in Spanje nog zijn plek vinden. Pompoen heeft volgens hem overheidssteun nodig om het consumptieniveau op te krikken. "Mensen hebben steeds minder tijd om te koken en eten ook minder groenten en fruit. In het VK zie je juist veel vraag naar exotische of premiumproducten, vaak buiten het seizoen. We moeten consumenten weer leren wat, wanneer en hoe ze traditionele groenten en fruit kunnen klaarmaken."

Voor meer informatie:
Francisco Mora
Agropaco
Tel: +34 677 41 46 68 (Spanje)
info@agropaco.com
https://agropaco.com