Sinclair heeft bekendgemaakt dat het is genomineerd voor de Grocer Gold Awards 2025.
Het T55-label, dat genomineerd is in de categorie Duurzaamheidsinitiatief van het jaar (producten en diensten), heeft een dubbele certificering behaald voor zowel thuiscomposteerbaarheid als industriële composteerbaarheid. Deze certificeringen laten zien dat T55 voldoet aan de wereldwijde composteerbaarheidsnormen EN 13432, AS 5810 en NFT 51-800. Daarmee voldoet fruitetikettering met T55 nu al aan de toekomstige PPWR-vereisten (Packaging and Packaging Waste Regulation). Het label breekt af en wordt veilig omgezet in bruikbare compost voor bodemverrijking, terwijl het voldoet aan strenge voedselveiligheids- en operationele normen.
© Sinclair
"Deze innovatie en het alternatieve verpakkingsmateriaal pakken een van de meest hardnekkige problemen in de sector aan: plastic afval aan het einde van de levenscyclus," zegt Duncan Jones, senior marketingmanager bij Sinclair. "Het ontwikkelen van gecertificeerde composteerbare stickers voor 'eindproducten' die voldoen aan zowel thuis- als industriële composteerstandaarden is een complexe uitdaging. Wij zijn ervan overtuigd dat dit essentieel is voor de toekomst van fruitetikettering en om onze klanten, de AGF-sector en de consument te helpen minder plastic afval voor eenmalig gebruik te produceren."
Het composteerbare label T55 is als finalist gekozen vanwege zijn duurzame aanpak in AGF-verpakkingen. Dit product biedt een oplossing voor een lang bestaand probleem: een gecertificeerde, schaalbare oplossing die nu commercieel beschikbaar is.
"We wisten dat een oplossing moest werken voor de soorten AGF die wij etiketteren. T55 moest dezelfde prestaties leveren als conventionele etiketten om een haalbare optie te zijn voor onze klanten, die commerciële doelstellingen nastreven," aldus Mark Blake, directeur klantenservice en technische dienst bij Sinclair. "Het moest ook compatibel zijn met onze bestaande etiketteersystemen en duurzaam genoeg voor alle soorten omgevingen binnen verpakkingsbedrijven en ketens. Dat we voor deze prijs zijn genomineerd, maakt ons team bijzonder trots. Het laat zien dat de sector klaar is voor dit soort innovaties."
© Sinclair International
De Grocer Gold Awards, georganiseerd door The Grocer, erkennen uitmuntendheid en innovatie in de hele retailketen. Met deze nominatie voegt het bedrijf zich bij een select gezelschap van grote merken die zich inzetten om de impact op het milieu te verminderen door middel van impactvolle productinnovaties.
De winnaars worden bekendgemaakt tijdens de prijsuitreiking in Londen in juli.
Voor meer informatie:
Duncan JonesSinclair
Tel: +44 7970 725 752
duncanj@sinclair-intl.com
www.sinclair-intl.com