Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Asda overweegt verkoop van 20 supermarkten

Nederland: Crisp boekt fors verlies in 2023

VK: Eric French verlaat Deliveroo
Eric French verlaat Deliveroo, waar hij bijna vijf jaar heeft gewerkt, laatstelijk als Chief Operating Officer. Hij trad in dienst bij het bezorgbedrijf voor voedingsmiddelen en levensmiddelen, dat onlangs een overnameovereenkomst van £2,9 sloot met zijn Amerikaanse concurrent DoorDash. Daarvoor werkte hij bijna 16 jaar bij Amazon, waar hij verschillende functies bekleedde, waaronder die van Vice President - US Consumables.
Bron: retailtechinnovationhub.com

E-commercemarkt het meest geconcentreerd in Italië en Spanje
Een geactualiseerd rapport van het Duitse ECDB, een uitgever van e-commerce statistieken, biedt inzicht in de marktdominantie van de topspelers in de vijf grootste landen van Europa. Volgens het onderzoek is de marktconcentratie het hoogst in Italië, waar de top vijf spelers - Amazon, Shein, Apple, Zalando en MediaWorld/MediaMarkt - goed waren voor 46% van de omzet van de top 250 bedrijven. In Spanje vertegenwoordigt de top vijf - Amazon, Shein, El Corte Inglés, Mercadona en Carrefour - 41% van de omzet.
Bron: ecommercenews.eu

Zwitserse e-commerce groeit met 3,5%
De online consumentenbestedingen in Zwitserland zijn vorig jaar met 3,5% gestegen, terwijl de fysieke retail een lichte daling van 0,2% kende. Net als in veel andere landen blijft het aandeel van de onlineverkoop in de totale retail stijgen. Volgens Carpathia, een adviesbureau op het gebied van e-commerce, hebben Zwitserse consumenten het afgelopen jaar een recordbedrag van 15,9 miljard euro (14,9 miljard Zwitserse frank) online uitgegeven. De reële volumegroei bedroeg 2,4%, bij een inflatie van 1,1%.
Bron: ecommercenews.eu

VK: Supermarktketen Asda geconfronteerd met rechtszaak over gezichtsherkenning
Asda wordt geconfronteerd met een rechtszaak over het gebruik van live gezichtsherkenningscamera's (LFR) in zijn supermarkten. De rechtszaak is aangespannen door de Privacyrechtenorganisatie Big Brother Watch, die stelt dat het gebruik van LFR-camera's door Asda "onwettig" is. In de rechtszaak, die is ingediend bij de Information Commissioner, wordt beweerd dat Asda "de gegevensrechten" van consumenten schendt en wordt de supermarktketen opgeroepen om het gebruik van de biometrische technologie te staken.
De biometrische surveillancetechnologie is aangekocht bij de Britse start-up FaiceTech. Asda heeft de camera's en LFR geïnstalleerd in vijf winkels in Greater Manchester als onderdeel van een proefproject. Asda is de eerste nationale supermarktketen die LFR-camera's in zijn winkels implementeert.
Bron: Biometric Update

VK: Pepco Group verwacht vertrek uit Poundland tegen september
De Europese discount retailer Pepco Group onderzoekt nog steeds de mogelijkheden om zijn noodlijdende Poundland-activiteiten in Groot-Brittannië af te splitsen. Het bedrijf verwacht in september uit Poundland te stappen, zo heeft het bekendgemaakt. De in Warschau genoteerde groep, die ook eigenaar is van de merken Pepco en Dealz, waarschuwde ook dat Poundland, met 818 winkels, in het boekjaar 2024/25 mogelijk geen winst zal maken.
Bron: reuters.com

VK: Asda overweegt verkoop van 20 supermarkten voor 400 miljoen pond
Asda wil ongeveer 20 winkels verkopen voor 400 miljoen pond om zijn herstelplan te financieren. De supermarktketen is van plan de winkels in het hele VK van de hand te doen en ze voor de komende 20 jaar terug te leasen. Asda heeft vastgoedadviseur Eastdil Secured aangesteld om de verkoop te begeleiden, meldt Green Street News.
Bron: retailgazette.co.uk

Nederland: Crisp boekt fors verlies in 2023
In 2023 steeg de omzet van Crisp van 58 naar 74 miljoen euro, maar tegelijkertijd werd een fors verlies van 48 miljoen euro geleden, slechts iets minder dan de 50 miljoen van een jaar eerder. Dat blijkt uit cijfers die de retailer bij de Kamer van Koophandel heeft ingediend, meldt Quote.
Bron: retaildetail.eu

Discounters blijven tot 2029 de groei van de fysieke levensmiddelenretail aanvoeren
Het discountkanaal zal tussen 2024 en 2029 wereldwijd met 217 miljard dollar (191,6 miljard euro) groeien en daarmee het snelst groeiende fysieke kanaal in de levensmiddelenretail worden, zo blijkt uit nieuw onderzoek van IGD.
Bron: esmmagazine.com

Zweden: Tussentijds rapport Greenfood over het eerste kwartaal van 2025
Greenfood is 2025 sterk begonnen, met winstgevende groei over de hele linie. De netto-omzet van de groep steeg met 7,3%, aangevoerd door Picadeli en Food Solutions. Picadeli bleef de belangrijkste groeimotor van de groep en toonde daarmee zowel de kracht van zijn concept als zijn schaalbaarheid in verschillende markten. De netto-omzet van de groep bedroeg 1.443,8 miljoen SEK (1.345,9), een stijging van 7,3%, dankzij een groei van 16,8% bij Picadeli, 14,3% bij Food Solutions en 3,0% bij AGF. De gecorrigeerde EBITDA van de groep steeg met 16,9% tot 72,0 miljoen SEK (61,6), dankzij verbeteringen in alle drie de bedrijfsonderdelen. De bedrijfswinst bedroeg 14,0 miljoen SEK (7,8). Vanwege seizoensinvloeden is het eerste kwartaal van het jaar historisch gezien minder winstgevend dan het gemiddelde kwartaal.
Bron: greenfood.se

VK: Aldi roept consumenten op om voedselverspilling te voorkomen
Aldi werkt samen met een expert op het gebied van voedselverspilling om het land aan te moedigen voedselverspilling tegen te gaan en geld te besparen. De op drie na grootste supermarktketen van het VK werkt samen met Kate Hall (@thefullfreezer) om klanten te inspireren om 'pauze te drukken' op hun boodschappen. Ze delen slimme tips en verrassende recepten om het invriezen van voedsel gemakkelijker te maken. In het VK worden elke dag ongeveer 4,4 miljoen aardappelen verspild! Het advies over het bewaren van aardappelen is een paar jaar geleden veranderd en men heeft ontdekt dat ze in de koelkast tot drie keer langer houdbaar zijn.
Bron: aldipresscentre.co.uk

Slovenië: Mercator stroomlijnt activiteiten, Kea breidt uit, REWE pauzeert overname
Mercator, een onderdeel van de Kroatische Fortenova Group, heeft aangekondigd zijn Sloveense retailactiviteiten te stroomlijnen door tegen het najaar van dit jaar 43 kleinere, minder rendabele winkels te sluiten. Twintig van deze winkels zijn al gesloten, terwijl de overige 23 binnenkort zullen volgen. Sommige van deze vestigingen worden mogelijk omgezet in franchises, terwijl andere verhuurd of verkocht zullen worden, meldt de Sloveense krant Večer.
Tegelijkertijd is er een nieuwe Stu.Market geopend in Radlje ob Dravi. Deze vestiging, eigendom van de in Šentjur gevestigde retailer Kea en sinds 2024 onderdeel van de Kroatische Studenac-keten, vervangt een voormalige Mercator-franchise. De nieuwe Stu.Market legt de focus op verse producten en biedt een aangename winkelervaring. Dit is de zevende Stu.Market in Slovenië.
Daarnaast meldt de Sloveense krant Dnevnik dat de Duitse retailgigant REWE onverwacht de overname van de Sloveense keten Engrotuš (Tuš) heeft opgeschort.
Bron: esmmagazine.com

Franse app voor maaltijdplanning en boodschappen sluit nieuw partnerschap met Instacart
Jow, een snelgroeiende Franse app voor maaltijdplanning en slimme boodschappen, die al 200 miljoen gezonde maaltijden in heel Europa heeft geleverd, is officieel een samenwerking aangegaan met Instacart, waardoor de expansie van Jow op de Amerikaanse markt wordt versneld.
Bron: progressivegrocer.com