Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
AOP Pêches et Abricots de France

Deze week eerste omvangrijke oogst Franse abrikozen

Deze week gaat het abrikozenseizoen officieel van start in Frankrijk. Hoewel er al een tiental dagen kleine volumes op de markt zijn, komt de eerste serieuze pluk pas deze week op gang (week 21). De eerste oogst ligt op schema en de aanvoer zal geleidelijk toenemen tot half juni (week 24), al blijven de vroege rassen zoals Colorado, Pricia en Wondercot beperkt in hoeveelheid. Gelukkig worden deze aangevuld met smaakvollere en recentere variëteiten zoals Maya Cot en Prialina.

Minder concurrentie uit het buitenland
Door de tegenvallende oogst in andere teeltlanden – vooral in Oost-Europa (zoals Griekenland en Turkije) en Spanje, waar hagelbuien flinke schade hebben aangericht in regio's als Murcia, Extremadura en Catalonië, ontstaan er kansen voor de Franse abrikozen. "De Spaanse oogst heeft veel te lijden gehad onder extreme weersomstandigheden, met als gevolg minder volume en mindere kwaliteit", legt Raphaël Martinez, directeur van de AOP Pêches et Abricots de France, uit. "De vraag naar Franse abrikozen is daardoor groot, de prijzen zijn stevig, en als het weer meezit, kunnen we de markt goed bedienen zonder dat we met overschotten blijven zitten tijdens de piek eind juni."


© AOP Pêches et Abricots de France

Vanaf week 25 – en vooral in weken 26 en 27 (eind juni, begin juli) – wordt een grotere aanvoer verwacht, precies op tijd voor "de abrikozenweken", een initiatief van de brancheorganisatie om de piekdrukte beter op te vangen. Met scherpe prijzen en campagnes op radio, sociale media en winkelpromoties worden consumenten aangespoord om abrikozen te kopen. "De meeste supermarktketens hebben al acties ingepland", aldus Martinez.

"Als we deze kwetsbare fase – van eind juni tot begin juli – goed doorkomen, ziet de rest van het seizoen er veelbelovend uit. Daarna verwachten we een stabieler ritme, met volop aanbod van de Bergeron en andere midden- en laatrijpe rassen die tot eind augustus beschikbaar zullen zijn."

Tegelijkertijd biedt het beperkte Europese aanbod ook nieuwe exportmogelijkheden. De export van Franse abrikozen was de afgelopen jaren immers flink teruggelopen. "We werken bijvoorbeeld aan een promotiecampagne in Duitsland, inclusief acties in samenwerking met een grote Duitse supermarktketen."

Perziken en nectarines: later en minder
De Franse oogst van perziken en nectarines begint een week later dan vorig jaar, rond week 23-24 (begin juni). Door ongunstige weersomstandigheden tijdens de bloei en vruchtzetting is er sprake van vruchtval, waardoor men rekent op zo'n 80 tot 90% van een normale oogst. Vooral de kleinere maten zullen minder beschikbaar zijn. Met de terugkeer van plastic verpakkingen dreigen er bovendien leveringsproblemen op dat segment.

Ook elders in Europa heeft het weer toegeslagen. Hagel en ander extreem weer hebben de oogst in Spaanse regio's als Badajoz, Murcia en Lerida sterk beïnvloed. Ook voor Frankrijk blijft de kans op hagel een zorg voor de komende weken.

Winkels als graadmeter voor het seizoen
© AOP Pêches et Abricots de FranceSinds vorige week houden een twintigtal veldpromotoren het aanbod van Franse perziken en abrikozen in de gaten bij zo'n 1.000 winkels van acht supermarktketens. Ze verzamelen gegevens over prijzen, verpakkingen, consumentengedrag en herkomst van het fruit. Deze informatie helpt telers om beter in te spelen op de marktvraag, maar ook om fouten in etikettering en herkomstfraude aan te pakken. Vier jaar aan steekproeven tonen inmiddels aan dat de gebruikte analysemethode met 90% zekerheid de herkomst van fruit kan vaststellen.

Vergers écoresponsables: herkenbaar en duurzaam
Het label Vergers écoresponsables wint aan bekendheid (55%) en vertrouwen (71%) onder consumenten en staat daarmee op de tweede plaats van erkende keurmerken voor groente en fruit, vlak achter ZRP (Zéro Résidu de Pesticides). Diverse supermarktketens versterken hun communicatie over deze duurzame, Franse producten. Een tv-campagne op France Télévisions loopt van 2 tot 29 juni en zal meer dan 9 miljoen consumenten bereiken. Ook op sociale media wordt stevig ingezet, onder andere met creatieve FOOH-campagnes (Fake Out Of Home), goed voor nog eens 8 miljoen contacten.© AOP Pêches et Abricots de France

Nieuw dit jaar zijn hulpmiddelen voor in de winkel, zoals 'variëteitenkaarten' die het verhaal van de fruitrassen vertellen. Deze visuele hulpmiddelen zijn inmiddels overgenomen in de communicatie van meerdere supermarkten.