Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ibacem (Brazilië)

"Groeiende mangoconsumptie op noordelijk halfrond biedt kansen"

"Gelukkig hebben wij een heel gunstig klimaat waardoor we jaarrond druiven kunnen telen", vertelt Nelson Filho, vertegenwoordiger van het Braziliaanse teeltbedrijf Ibacem. "We oogsten 52 weken per jaar en leveren zowel aan de binnenlandse markt als aan afnemers in Europa en de Verenigde Staten."

© Diana Sajami | AGF.nl

De jaarlijkse opbrengst wordt ongeveer gelijk verdeeld tussen binnenlandse afzet en export. Toch speelt het bedrijf in op de gunstigste exportmomenten. "Europa haalt vooral druiven uit Brazilië binnen tussen september en november, terwijl de VS dat in de eerste plaats doen tussen november en februari. Dit jaar zit het weer mee – minder zware regen dan andere jaren – en dat zie je terug in de kwaliteit van de oogst", aldus Filho.

Qua prijzen zit de binnenlandse markt stevig in de lift. Een karton van 5 kilo druiven brengt in Brazilië momenteel zo'n 75 real op, omgerekend ongeveer €12. Mango's doen het in Europa momenteel iets rustiger aan, met een prijs tussen de €6,50 en €7 per karton. "Toch zien we dat de Braziliaanse markt soms beter betaalt dan het buitenland", zegt Filho. "De waardering voor fruit van eigen bodem groeit duidelijk."

© Ibacem Brasil

Mango zit al een tijdje in de lift, vooral in Europa. Daar is de rijping op de eindbestemming de laatste jaren sterk verbeterd, wat zorgt voor een betere beleving bij de consument. "De mango is in het noordelijk halfrond steeds bekender aan het worden. Dat opent deuren voor ons", zegt Filho. Ibacem verkoopt vooral Tommy Atkins en Keitt, maar exporteert ook Palmer, Kent en Osteen.

© Ibacem Brasil

Toch is er stevige concurrentie. In de eerste helft van het jaar komt die vooral uit Mexico, die dan de Amerikaanse markt bedient. Daardoor ligt de Braziliaanse export naar de VS tussen augustus en november grotendeels stil. In Europa zijn Zuid-Spanje (vooral in augustus en september) en Peru (tussen december en februari) de belangrijkste spelers. "Maar de droogte in Andalusië heeft de Spaanse oogst flink beperkt. Dat biedt kansen voor ons", stelt Filho. "Ook Afrikaanse landen zoals Ivoorkust, Mali en Ghana duiken steeds vaker op in de markt. Dat dwingt ons om heel strategisch te werk te gaan met timing en kwaliteit."

© Ibacem Brasil

Groei gaat echter niet vanzelf. Ibacem ondervindt logistieke problemen, vooral in het noorden van Brazilië. De beschikbaarheid en stiptheid van vrachtschepen is een knelpunt. "We hopen dat rederijen onze regio vaker gaan aandoen", zegt Filho. Ook personeelskosten en prijzen van verpakkingsmateriaal stijgen flink.

Toch blijft het bedrijf investeren. "Dit jaar gaan twee nieuwe mangoplantages, aangelegd in 2021 en 2022, voor het eerst in productie. Daarnaast is het druivenareaal uitgebreid met een nieuw perceel dat vanaf 2026 oogstklaar is", vertelt Filho. Tot slot nog een opsteker: Brazilië kreeg onlangs goedkeuring om druiven te exporteren naar China, een belangrijke stap richting verdere marktdiversificatie.

© Ibacem Brasil Voor meer informatie:
Nelson Filho
Ibacem
Tel: +55 87 38664190 / +55 87 981701020 (Brazilië)
nelson.filho@ibacem.com.br
www.ibacem.com.br