Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Anecoop

"Watermeloenenaanbod tot eind juni lager dan gebruikelijk"

Het natte weer in Spanje tussen week 9 en 12 heeft gezorgd voor een vertraagde start van het meloenenseizoen. Door de aanhoudende regenval konden veel plantingen pas later in maart plaatsvinden, wat nu resulteert in lagere volumes aan het begin van de oogstperiode.

"Vooral in de eerste weken van het seizoen was er minder watermeloen beschikbaar dan normaal", vertelt Ángel Cebriá, verkoopverantwoordelijke watermeloenen bij Anecoop. "Die vertraging heeft niet alleen invloed op het vroege aanbod, maar veroorzaakt ook een tijdelijke opbrengstdip in mei en juni. Daardoor blijft de totale beschikbaarheid achter. We verwachten pas tegen eind juni een stabielere aanvoer, als de plantingen na de regenperiode echt beginnen te produceren."

Volgens Cebriá begon het seizoen in Almería met onzekerheid. Het eerste fruit kende een moeizame vruchtzetting en de kwaliteit was aanvankelijk wisselvallig. "Vanaf deze week verwachten we dat zowel de kwaliteit als de opbrengst weer op niveau komt."

Ook in Murcia liep het seizoen vertraging op. Door de regen in februari en maart konden telers de velden moeilijk voorbereiden. Daardoor komt de aanvoer daar waarschijnlijk pas eind juni goed op gang.

Anecoop zette vorig jaar 110.000 ton watermeloenen af. Dit jaar mikt het bedrijf op 130.000 ton, een groei van 18%. Cebriá blijft optimistisch: "Als het weer een beetje meezit, kunnen we dat doel halen."

Anecoop werkt met teeltlocaties verspreid over Spanje: van Almería tot Castilla-La Mancha, van Murcia en Valencia tot Sevilla. "We hebben dit jaar het areaal uitgebreid in Almería, Murcia, West-Andalusië en Valencia. Castilla-La Mancha zorgt voor de latere oogst, tot in september", zegt Cebriá.

Commercieel gezien was de vraag in april nog aan de lage kant, zelfs in verhouding tot het beperkte aanbod. "Zodra de temperaturen in Europa stijgen, zal ook de vraag naar meloenen en watermeloenen aantrekken. Dan kunnen we de programma's met de supermarkten echt op gang brengen. Dat is nodig om het seizoen succesvol af te ronden."

Anecoop levert verschillende soorten watermeloenen: gestreept, zwart, geel, mini's, met en zonder pit. Vooral de gestreepte rode pitloze variant – onder het merk Bouquet – is populair vanwege de smaak en sterke prestaties op het veld. Verder zitten in het assortiment de miniwatermeloen, de gele variant (erg gewild in Noord-Europa), en de rode met zwarte schil. "Sinds vorig jaar werken we ook aan een oranje variant", voegt Cebriá toe. "Die zit nu nog in de testfase."

In de sector is er een duidelijke trend zichtbaar: watermeloenen winnen terrein ten koste van meloenen. Toch blijft meloen een belangrijk product. Anecoop verwacht dit jaar zo'n 20.000 ton meloenen te vermarkten.

Voor meer informatie: www.anecoop.com