Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Keniase avocadomarkt tegen 2030 verdubbeld"

Het avocado-seizoen in Kenia is inmiddels begonnen en loopt tot oktober, met de late oogst die zelfs tot december kan duren, aldus Abraham Cheruiyot, directeur van de Keniaanse AGF-exporteur Sakifarm: "Ons avocado-seizoen duurt elk jaar van april tot oktober, maar we kunnen al vanaf maart de vroege vruchten oogsten, terwijl de late vruchten pas tot december beschikbaar zijn. Het hoogseizoen voor de avocado-export loopt echter van april tot oktober."

Cheruiyot benadrukt dat het merendeel van de oogst van Sakifarm wordt geëxporteerd naar de Europese markt. "Onze belangrijkste exportmarkten zijn Europa, de Verenigde Arabische Emiraten, India en andere Aziatische landen. We exporteren nog niet naar de Verenigde Staten. Dit komt niet door beperkingen in de regelgeving, maar we hebben deze stap simpelweg nog niet gezet. Ik geloof echter dat andere Keniaanse exporteurs wel naar de VS exporteren. Wat het volume betreft, gaat het grootste deel van onze groenten en fruit naar Europa, gevolgd door de Verenigde Arabische Emiraten, een belangrijke markt. Desondanks sturen we naar de Emiraten niet zoveel volume als naar Europa."

© Saki Farm

Volgens Cheruiyot zal de avocadomarkt de komende vijf jaar waarschijnlijk verdubbelen: "De vraag naar avocado's blijft toenemen, ook in landen als China en India. Avocado's worden steeds meer erkend om hun gezondheidsvoordelen, en daarom verwacht ik dat de markt de komende jaren verder zal groeien. Ik schat dat de markt in 2030 waarschijnlijk verdubbeld zal zijn."

Wat betreft de voorkeuren van de Aziatische consument legt Cheruiyot uit dat de vraag naar avocado's in verschillende maten vooral afhankelijk is van de grootte van het gezin: "De gewenste grootte van avocado's varieert per consument of koper. Voor de meeste mensen is het simpelweg een kwestie van gezinsgrootte. In grotere gezinnen zijn ze vaak op zoek naar grotere avocado's, zodat ze voldoende stukken kunnen snijden voor iedereen. Ook in de horeca zijn grotere avocado's populair."

Cheruiyot noemt de logistiek een van de grootste uitdagingen voor de Keniaanse avocado-exporteur: "Een van de grootste problemen waar we mee te maken hebben gehad, is het transport. De problemen in de Rode Zee hebben de zeevracht ernstig bemoeilijkt, waardoor onze transporttijd meer dan verdubbeld is. In sommige gevallen moeten we de aangekomen avocado's snel verkopen, omdat ze op het punt staan verder te rijpen. Om dit te verhelpen, hebben we een goedgekeurde ethyleenextractor geïnstalleerd, die het rijpingsproces vertraagt. Het is vergelijkbaar met het invriezen van een product, omdat het voorkomt dat het verder rijpt. Daarnaast vormen de extra kosten door deze logistieke problemen een andere uitdaging, aangezien we zendingen soms via de Zuid-Afrikaanse route moeten omleiden," aldus Cheruiyot.

Voor meer informatie:
Abraham Cheruiyot
Sakifarm
Tel: +254 721 219 432
a.kucher@sakifarm.com
www.sakifarm.com