Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Tru-Cape, Zuid-Afrika

Export Flash Gala appelen naar één miljoen kartons

Het Zuid-Afrikaanse appelmerk Flash Gala heeft zes jaar na zijn internationale debuut een belangrijke mijlpaal bereikt. In één enkel seizoen werden meer dan een miljoen kartons van deze populaire variëteit geëxporteerd, wat de positie van Zuid-Afrika als appelexporteur op het zuidelijk halfrond bevestigt. Calla du Toit, inkoopmanager bij Tru-Cape Fruit Marketing en voorzitter van de BigBucks telersvereniging: "We verwerken de grootste Flash Gala oogst in de geschiedenis en het is ook het seizoen met de minste kwaliteitsproblemen. We boeken ongetwijfeld grote vooruitgang met deze variëteit."

© Tru-Cape

De reis van Flash Gala begon in 2011, toen tuinder Buks Nel een veelbelovende mutatie ontdekte in een Corder Gala-boomgaard bij Oak Valley in de Elgin Valley. "Op 18 januari 2011 vond ik BigBucks Gala – de rasnaam van Flash Gala. De appel had al een levendige rode kleur, ook al worden Gala's meestal pas in februari geoogst," herinnert Nel zich. Hennie Venter, die het ras moest beschrijven voor kwekersrechten, verklaarde: "Buks, ik denk dat je iets unieks en veelbelovends hebt gevonden."

Commerciële boomgaarden met Flash Gala werden voor het eerst aangeplant in 2017, met exportproeven die in 2019 van start gingen. Tegen 2020 werden aanzienlijke volumes naar het buitenland verscheept. Flash Gala staat bekend om zijn schitterende rode kleur en superieure smaak, wat het profiteert van het zonnige klimaat in Zuid-Afrika, waardoor het suikergehalte toeneemt. India is uitgegroeid tot de grootste markt voor het merk, dat profiteert van de verminderde beschikbaarheid van Amerikaanse rode appels. Flash Gala doet het ook goed in China, Vietnam, Afrika en Rusland, met een aanzienlijk groeipotentieel in India en China.

Louis du Toit, hoofd marketing bij Dutoit Agri, benadrukte de aantrekkingskracht van het merk door de consistente rode kleur en de opvallende verpakking te benadrukken. "Een karton Flash Gala-appels met hun uniforme rode tint is een visuele blikvanger," zei hij. JJ van der Spuy, commercieel manager van de export van fruit bij Core Fruit, merkte op dat een sterke merknaam cruciaal is geweest voor succes op markten zoals het Verre Oosten. De promotiefondsen van Tru-Cape, gericht op het Midden-Oosten, Vietnam en India, hebben de groei ook versneld en geholpen om Chinese retailers zoals Yong Hui Superstores te overtuigen om Flash Gala te verkopen, een doorbraak op de markt.

© Tru-Cape

Ondanks de eerste uitdagingen bij het bepalen van de optimale oogsttijd, is de kwaliteit de afgelopen drie seizoenen aanzienlijk verbeterd. Het werk van het technische comité van BigBucks Gala om de productie- en verpakkingsprotocollen te verfijnen, in combinatie met regelmatige sessies om kennis uit te wisselen, is essentieel geweest voor het behoud van de kwaliteit. Nu de reputatie van Flash Gala groeit, is er ook interesse in het telen van deze variëteit in landen als de Verenigde Staten, Australië en India.

Voor meer informatie:
Lucille Botha
Tru-Cape
Tel: +27 84 855 3496
lucilleb@tru-cape.co.za
www.tru-cape.com

Publicatiedatum: