Consumenten blijven op de prijzen letten. Discountformules winnen steeds vaker het vertrouwen van de prijsbewuste consument. Lidl groeit het hardste en ook prijsvechters Nettorama en Aldi laten een stijging zien, zo blijkt uit de nieuwe Hiiper Retail Radar. De afstand met marktleiders AH en Jumbo is echter nog groot.
De lijst van Hiiper is gebaseerd op een analyse van de 200 grootste retailers, op basis van 'penetratie': het percentage huishoudens dat in een maand minstens één aankoop deed bij een formule. De Retail Radar kijkt naar twee vormen van groei, namelijk de relatieve groei en de absolute groei. De eerste is de penetratie ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar, bij de tweede gaat het om de stijging in procentpunten van het aantal unieke klanten.
Discountformules domineren de lijst
De opvallendste trend in de eerste editie van de Retail Radar: discount wint terrein. De grootste stijger in absolute aantallen in april is Lidl Nederland, dat er 5% meer unieke klanten bij kreeg dan in april 2024. Ondanks dat blijft Lidl de nummer drie in Nederland – op ruime afstand van marktleiders Albert Heijn en Jumbo.
Dat discount populairder wordt, blijkt ook uit de groei van andere prijsvechters. Nettorama en Aldi lieten eveneens een stijging zien. De aanhoudende inflatie en een dalend consumentenvertrouwen zorgen ervoor dat steeds meer huishoudens hun weg vinden naar budgetvriendelijke alternatieven.
Bron: Hiiper