De Indiase consument heeft een voorkeur voor citrus uit eigen land, maar ook voor geïmporteerde variëteiten, aldus Shubha Rawal, hoofd sourcing bij IG International. "De citrusmarkt in India is momenteel vrij dynamisch. We zien een constante vraag naar geïmporteerd citrus, vooral buiten het seizoen voor lokale groenten en fruit. In eigen land domineren variëteiten zoals Kinnow en Mosambi, maar er is een groeiende vraag naar geïmporteerd citrus van hoge kwaliteit. Consumenten geven de voorkeur aan citrus die pitloos is en makkelijk te schillen is. De markt is volwassen geworden, met consumenten die steeds meer aandacht besteden aan smaak, herkomst en kwaliteit. Retailers en de moderne handel spelen een belangrijke rol in de verdere groei van dit segment."
© IG International Pvt. Ltd. Hoewel er bepaalde origines zijn die de overhand hebben als het gaat om geïmporteerd citrus in India, heeft Rawal gemerkt dat andere origines aan populariteit winnen onder consumenten. "Zuid-Afrikaans en Egyptisch citrus blijven het populairst in India, vanwege hun concurrerende prijs, consistentie en beschikbaarheid. De laatste jaren zien we ook een groeiende belangstelling voor eersteklas origines zoals Spanje en Australië, vooral bij veeleisende consumenten. Een opvallende trend is de toenemende vraag naar easy peelers, zoals mandarijnen en clementines, zowel vanwege smaakvoorkeuren als gemak. Daarnaast is er een groeiende nieuwsgierigheid naar biologisch en duurzaam geteeld citrus."
Maar waar geeft de consument in India de voorkeur aan als het om citrus gaat? "Indiase consumenten geven over het algemeen de voorkeur aan zoet smakend en sappig citrus met een goede houdbaarheid. Vooral pitloze variëteiten en easy peelers zijn populair bij gezinnen met kinderen. Visuele aantrekkingskracht, zoals een heldere kleur en uniforme grootte, speelt ook een grote rol bij de koopbeslissing. In stedelijke gebieden beginnen consumenten ook te kijken naar de voedingswaarde, waarbij vitamine C een belangrijke rol speelt bij de aankoop, vooral na corona," legt Rawal uit.
Rawal benadrukt dat de prijs van citrus is beïnvloed door de gestegen vrachtprijzen, hoewel de situatie lijkt te zijn verbeterd: "De prijzen van citrus zijn relatief stabiel gebleven, met seizoensgebonden schommelingen en enige opwaartse beweging als gevolg van de uitdagingen in de wereldwijde keten en de volatiliteit van de valuta. Vrachtkosten hadden een aanzienlijke invloed op de prijs van citrus. Nu de ketens normaliseren, zien we echter weer meer concurrerende prijzen. Een andere ontwikkeling is een betere planning en sourcing voorafgaand aan het seizoen, wat heeft bijgedragen aan meer consistentie in de landingskosten."
© IG International Pvt. Ltd.
Als we kijken naar de vraag naar citrus in India, dan zien we dat het warme weer de laatste tijd heeft bijgedragen aan de toegenomen vraag, aldus Rawal. "India's ongewoon hete zomer dit jaar heeft de vraag naar hydraterende en vitaminerijke fruitsoorten zoals citrus gestimuleerd. Sinaasappelen en mandarijnen worden op grote schaal geconsumeerd vanwege hun verkoelende effect en immuniteitsverhogende voordelen. Bovendien hebben extreme weersomstandigheden in sommige landen waar citrus wordt geteeld het wereldwijde aanbod enigszins beperkt, waardoor prognoses en toewijzing dit seizoen kritischer zijn geworden."
Volgens Rawal heeft de citrussector zich in elke stap van het proces moeten ontwikkelen. Maar ze vindt dat er nog een weg te gaan is om het volledige potentieel van de Indiase markt te bereiken. "De Indiase markt voor de import van citrus ontwikkelt zich snel. De inkoop, verwerking en distributie worden steeds geavanceerder. Naarmate het consumentenbewustzijn groeit, neemt ook de vraag naar transparantie in herkomst, certificeringen en kwaliteitsnormen toe. Voor importeurs zoals wij betekent dit dat we nog nauwer moeten samenwerken met leveranciers om consistentie en innovatie te garanderen. India heeft nog een enorm onaangeboord potentieel, vooral in Tier 2 en Tier 3 steden, en we voorzien een sterke groei in de komende jaren naarmate de infrastructuur van de koudeketen en de penetratie in de retail verbetert," besluit ze.
Voor meer informatie:
Shubha Rawal
IG International PVT LTD
Tel: +91 9899487775
shubharawal@iginternational.net
www.iginternational.net