Het seizoen voor Mauritaanse watermeloenen is nog in volle gang en wordt dit jaar gekarakteriseerd door een uitzonderlijk late oogst. Volgens Amine Amanatoullah, CEO van Maurifarm, blijven de Mauritaanse exporteurs de Europese markt bevoorraden, ondanks de sterke concurrentie van andere herkomstlanden. Dit vormt een commerciële en tuinbouwtechnische uitdaging die niet eenvoudig is.
"Het Mauritaanse watermeloenseizoen is dit jaar langer dan gebruikelijk, waarbij veel telers het risico namen met zowel vroege als late productie. Het seizoen begon al op 15 december en duurt nog steeds, wat uitzonderlijk lang is. Hoewel dit haalbaar is, brengt het aanzienlijke risico's met zich mee. Commercieel gezien komen de vroege watermeloenen op de markt wanneer het in Europa nog koud is, wat de vraag beperkt, terwijl de latere watermeloenen moeten concurreren met andere herkomstlanden, zoals Marokko. Vanuit tuinbouwkundig oogpunt betekent het langere seizoen dat telers te maken krijgen met koudere temperaturen, wat resulteert in kleinere maten en een verhoogd risico op plagen en ziekten. Desondanks heeft deze strategie ook voordelen, zoals een grotere aanwezigheid op de markt, vooral wanneer er weinig concurrentie is, en een betere promotie van de Mauritaanse oorsprong," aldus de teler.
Het verlengde seizoen heeft volgens Amanatoullah niet geleid tot grotere volumes: "We hebben geen productiepiek gezien, maar eerder een seizoen dat zich uitstrekt in de tijd, met hetzelfde areaal als vorig seizoen. Lagere opbrengsten van vroege watermeloenen hebben ook bijgedragen aan het vasthouden van volumes."
Volgens de teler heeft deze commerciële strategie bevredigende resultaten opgeleverd. "Mauritaanse exporteurs kregen goede prijzen toen er geen watermeloenen van andere herkomst op de markt waren, met meer dan 1,40 euro per kilo. De gemiddelde prijzen dit seizoen liggen rond de 0,80-0,90 euro per kilo, wat zeer bevredigend is gezien de lagere teeltkosten in Mauritanië in vergelijking met concurrerende oorsprongsgebieden zoals Marokko. Het seizoen kende echter ook periodes van tegenspoed voor de telers. De markt was goed gediversifieerd, met Duitsland, Italië en Nederland als de grootste afnemers, gevolgd door het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Spanje."
© Maurifarm
De exportsector van watermeloenen is de afgelopen jaren snel gegroeid in Mauritanië, wat er soms toe heeft geleid dat de controle over de oogstvolumes is verloren, dat de behoeften van de markt en de logistieke capaciteit zijn overschreden en dat de watermeloenen uiteindelijk niet meer vers zijn op de plaats van bestemming. Amanatoulllah: "Dit seizoen zien we dat de sector stabiliseert en zichzelf reguleert. Telers winnen aan ervaring en professionaliteit en zullen dat de komende jaren blijven doen. Dit is belangrijk, want de komende seizoenen zullen moeilijk zijn."
"Na enkele jaren van groei denk ik dat de teelt nu zal stagneren. We merken een intensivering van fytosanitaire problemen, zoals bladluis, en dit seizoen is er voor het eerst een nieuw virus geregistreerd in Mauritanië. De productie zal ook stagneren, vooral naarmate de Ramadan, die sterk bijdraagt aan de watermeloenconsumptie, verschuift naar de winter. Dit betekent dat een groot deel van de consumptie in de komende jaren zal afnemen. Bovendien is er een nationale inspanning in Mauritanië om de productie van land- en tuinbouwproducten te diversifiëren voor export. We kunnen meer dan alleen watermeloenen telen en hebben veel potentieel in andere groenten en fruit."
Watermeloentelers worden daarom aangemoedigd om de productievolumes beter te beheersen en weloverwogen plantbeslissingen te nemen. "Dit kan bijvoorbeeld door meer export op contractbasis te realiseren of door afspraken te maken over de volumebereiken die de markt vereist. Dit is iets wat we momenteel doen in samenwerking met de grootste telers, die zich dit jaar hebben georganiseerd in een vereniging om de controle over volumes en kwaliteit te verbeteren," concludeert Amanatoullah.
Voor meer informatie:
Amine Amanatoullah
Maurifarm
Tel: +22242202297
fastexpo2015@gmail.com