Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Balans tussen zichtbaarheid en robuustheid"

Detpak ontwerpt, produceert en levert duurzame papieren en kartonnen verpakkingen voor diverse sectoren, waaronder de AGF-sector. Het ontwerpen van verpakkingen voor groenten fruit vereist aandacht voor specifieke behoeften: sommige fruitsoorten produceren ethyleen, andere moeten vocht vasthouden, terwijl weer andere bescherming nodig hebben tegen licht.

Detpak werkt nauw samen met telers en supermarkten om oplossingen te creëren die voldoen aan de eisen van houdbaarheid, duurzaamheid, functionaliteit en de consumentenervaring. Het bedrijf houdt daarnaast rekening met procesoptimalisatie, automatisering, schaalbaarheid, ketenefficiëntie, differentiatie en premiumisering van producten, evenals de strategieën van telers en retailers.

Mark Rohrlach, regiomanager bij Detpak, legt uit hoe het bedrijf verpakkingsoplossingen ontwikkelt voor verschillende AGF-producten met unieke eisen. "Bij aardbeien ligt de focus op houdbaarheid, luchtstroom, uiterlijk en zichtbaarheid. Voor tomaten zijn vergelijkbare factoren belangrijk, maar ook de prestaties op een geautomatiseerde verpakkingslijn spelen een grotere rol", zegt Rohrlach.

Een andere uitdaging was de verpakking van snackkomkommers, die zowel vocht moeten afvoeren als vasthouden om vers te blijven. "We moesten de juiste coating vinden, maar soms creëert de oplossing een nieuw probleem, zoals schimmelgroei. Het is een kwestie van testen en itereren om de optimale oplossing te vinden", aldus Rohrlach. Detpak's innovatiehub, LaunchPad, met ingebouwd R&D-lab, maakt deze baanbrekende productontwikkelingen mogelijk.

Aan het begin van het Australische druivenseizoen werd de recyclebare druivenzak van Detpak landelijk geïntroduceerd bij Coles. "De lancering was een groot succes, met een vermindering van 71% in plastic en uitstekende feedback van telers, Coles en consumenten", zegt Mark Rohrlach. "Nu het Australische laagseizoen vordert, blijven we de oplossing optimaliseren, met focus op het ontwikkelen van een zakformaat dat voldoet aan de strenge eisen van import uit andere landen."

"Producten zoals mandarijnen en appels vereisen een robuustere verpakking, maar consumenten willen graag zien wat ze kopen. Het is een balans tussen structuur en zichtbaarheid", legt Detpak uit. "Bij het verwerken van plastic folie zorgen we ervoor dat de juiste vezelverhoudingen worden nageleefd, zodat de verpakking voldoet aan het Australasian Recycling Label (ARL)." Detpak werkt nauw samen met klanten en biedt maatwerkoplossingen die aan de specifieke ontwerpeisen voldoen, wat resulteert in verpakkingen die als nieuwe standaard geaccepteerd kunnen worden.

Met productie in zeven landen en verkoopkantoren wereldwijd, biedt Detpak een holistische oplossing die verder gaat dan alleen verpakkingsbehoeften. Het bedrijf fungeert als een zakenpartner door de bredere zakelijke eisen van klanten te begrijpen en te integreren.

Voor meer informatie:
Mark Rohrlach
Detpak
Tel: +61 8 8448 5109
Mark.Rohrlach@detpak.com