Europese consumenten, met name de meer bewuste kopers, kiezen steeds vaker voor fruit dat voldoet aan strenge milieu- en sociale normen. De prijs is niet langer het enige dat telt. Dat stelt exporteurs uit Latijns-Amerika voor nieuwe uitdagingen.
Uniban, een Colombiaans bedrijf met bijna zestig jaar ervaring, speelt daar al op in. Het combineert grootschalige teelt met de inzet van meer dan 2.400 kleinschalige telers. Het aanbod bestaat jaarrond uit Cavendish bananen (zowel conventioneel als biologisch) en bakbananen van de rassen Hartón en Popocho.
© Uniban
Volgens Manuel Laborde, directeur van Uniban, draait het voor consumenten allang niet meer alleen om biologisch. "Wat telt, is de smaak, de textuur en de manier waarop de bananen worden geteeld. Daarin onderscheiden we ons bij kritische kopers."
Europa is op dit moment de belangrijkste afzetmarkt voor Uniban, goed voor 38% van de export in 2024 via dochteronderneming Tropical Marketing Associated (TMA). Duitsland, het VK, Frankrijk en Nederland lopen voorop in de vraag naar gecertificeerd fruit. Tegelijkertijd kijkt het bedrijf naar marktkansen in Azië en het Midden-Oosten om verder te groeien.
© Uniban
Logistiek gezien was 2024 geen gemakkelijk jaar. Er was een tekort aan containers, de vrachtprijzen lagen hoog en er waren beperkingen op zeevaartroutes. Toch wist Uniban ruim 25.000 containers te laden, een stijging van 19% vergeleken met 2023. Laborde noemt ook de bouw van de nieuwe haven Puerto Antioquia, die inmiddels voor 80% klaar is, een strategische stap. "Die haven zal de transporttijd verkorten, de CO₂-uitstoot verlagen en de capaciteit in Colombia flink vergroten."
© Uniban
Daarnaast zet Uniban ook op ecologisch vlak stappen. Het bedrijf heeft het waterverbruik met 8,7% teruggedrongen en 117 hectare bos hersteld. Ook beschermt het de leefomgeving van de zeldzame witkopslingeraap, een lokale apensoort die met uitsterven bedreigd wordt. "Elk karton fruit dat we exporteren levert een positieve bijdrage aan de regio", aldus Laborde.
© Uniban
De groeistrategie van Uniban richt zich op het uitbreiden van het premiumsegment, het ontwikkelen van gezonde snacks met toegevoegde waarde en het versterken van de samenwerking met kleinschalige telers.
© Uniban Voor meer informatie:
Manuel Laborde
Uniban
Tel: +57 301 518 5355 (Colombia)
comunicacionescorporativas@uniban.com.co
www.uniban.com